Škoda konečně podepíše smlouvu na tramvaje do Maďarska

Tramvaj 25Ta

Tramvaj 25Ta Zdroj: Skoda Transportation

Plzeňská Škoda Transportation definitivně uspěla v dlouhých sporech o dodávku tramvají pro maďarské město Miškovec (Miskolc). „Zítra ráno budeme podepisovat kontrakt, který bych označil za vydřený a vymodlený,“ řekl serveru E15.cz viceprezident Škody pro prodej Zdeněk Majer.

Plzeňští dodají do Maďarska 31 nově vyvinutých tramvají, zakázka včetně obce na desetiletou údržbu má hodnotu 1,85 miliardy korun. Tramvaj vychází z konceptu vozu T14, který je mezi Pražany známý jako Porsche. A Plzenští si od ní do budoucna hodně slibují. Průměrná cena jedné tramvaje pro Miškovec (oficiální označení 25T) je 55 milionů, což je zhruba o dva miliony méně, než kolik pražský dopravní podnik zaplatil za často kritizované Porsche.

Cesta k maďarskému vítězství byla pro tuzemskou firmu trnitá, do poslední chvíle nebylo jasné, zda uspěje. Vítězem tendru sice byla vyhlášena už v listopadu, neúspěšní uchazeči španělský CAF a italský AnsaldoBreda proti tomu protestovali. Maďarský antimonopolní úřad jejich námitky ale zamítl. Do soutěže se přihlásili i rumunský výrobce Astra Vagoane a polský Solaris. „Škoda uspěla především díky technickému řešení a výhodným nákladům na provoz,“ řekl Majer. Podle něj škodovka nenabídla nejnižší cenu. „Celý kontrakt je prošpikován velmi brutálními pokutami,“ dodal.

Tramvaj 25TTramvaj 25T

Firma má novou tramvaj zatím jenom na papíře, na dodání prvního vozu má dva roky od podpisu smlouvy. První tramvaj by měla vyjet na konci letošního roku, pak bude následovat schvalovací proces u maďarského drážního úřadu. Oproti pražské tramvaji T14 má nová tramvaj pro Miškovec řadu vylepšení. Je stoprocentně nízkopodlažní, kabinu řidiče má na obou koncích a výrazně praktičtější by měl být i interiér. Podvozky nejsou otočné, podle Majera to není v táhlých zákrutách Miškovce nutné.

Tramvaj 25TTramvaj 25T | Skoda Transportation

V Miškovci už tramvaje české provenience jezdí, jde o starší typy z ČKD. Škoda chce s novou tramvají uspět i na západoevropských trzích. Zatím se s ní účastnila soutěže pro další maďarské město Debrecín, ale byla vyřazena. Nyní se kvůli tomu soudí. Majer tramvaj 25T přirovnal v sortimentu firmy k Octavii, zatímco tramvaj T15 ForCity zaujímá pozici Superbu. Obě prý mají na trhu místu.

Nové škodovácké tramvaje už jezdí v Praze, Brně, Cagliari, Vratislavi, Rize a americkém Portlandu. Zásadním trhem pro Škodu Transportation se přitom stává Maďarsko. Tržby z dodávek pro budapešťské metro a trolejbusů pro Debrecín, Budapešť a Segedín už dosáhly 3,5 miliardy korun.