Škoda Plzeň spojila síly s Číňany, bojuje o izraelskou zakázku za miliardu eur

Vlaky, a soupravy, které testují na polygonu u obce Velim

Vlaky, a soupravy, které testují na polygonu u obce Velim Zdroj: E15 Michal Nosek

Vlaky, a soupravy, které testují na polygonu u obce Velim
Vlaky, a soupravy, které testují na polygonu u obce Velim
Vlaky, a soupravy, které testují na polygonu u obce Velim
Vlaky, a soupravy, které testují na polygonu u obce Velim
Vlaky, a soupravy, které testují na polygonu u obce Velim
13
Fotogalerie

Konsorcium s obrem CRRC se uchází v Izraeli o rekordní železniční zakázku za miliardu eur

Plzeňská strojírna Škoda Transportation se pustila do boje o svou největší zakázku vůbec. V Izraeli podala nabídku v tendru na dodávku 60 elektrických vlaků pro tamní státní dráhy a změří tak síly se světovými hráči Alstomem, Bombardierem, Siemensem, Stadlerem a Hitachi Rail. Deníku E15 to potvrdila mluvčí Škody Lubomíra Černá. Hodnota zakázky se odhaduje na miliardu eur (asi 27 miliard korun).

3088055:normal690:true:true

O postup do první světové ligy dodavatelů vlaků se ale Škoda nepokouší sama, nýbrž ve spolupráci s čínským obrem CRRC. Skupina CRRC je největším výrobcem vlaků na světě, zaměstnává přes 170 tisíc lidí. Škoda má necelých šest tisíc zaměstnanců. Je to poprvé, co obě firmy podávají společnou závaznou nabídku. “V tomto projektu chceme především využít výrobního potenciálu společnosti CRRC při částečné finální montáži,“ uvedla Černá. Zatím není jasné, kdy bude znám vítěz, nejspíše ale během příštího roku. Izraelské dráhy očekávají dodávku prvních vlaků koncem roku 2019.

Vlaky budou dvojpodlažní se čtyřmi, respektive šesti vagony. Rovněž na izraelské poměry jde o velkou zakázku. „Znamená to sedmatřicetiprocentní nárůst kapacity flotily dvoupodlažních vozů,“ uvedl International Railway Journal. Jde o podobnou zakázku, jakou Škoda aktuálně plní pro Deutsche Bahn, které dodá šest dvoupodlažních souprav i s lokomotivami pro Bavorsko. Objemem je ale německý kontrakt desetkrát menší než izraelský.

Spolupráce CRRC a Škody zapadá do mozaiky spekulací, podle kterých CRRC Škodu koupí. První o tom psal server MotejlekSkočdopole.com. Plzeňská firma se ale k těmto zprávám nevyjadřuje. Není ale pochyb o tom, že Číňané průnik do Evropy chystají a know-how Škody by se jim hodilo. Dveře jim otevírá mimo jiné i český dopravce Leo Express, který s CRRC nedávno podepsal smlouvu na dodávku tří vlaků. Škoda přitom CRRC dobře zná. Před třemi lety například čínské firmě prodala licenci na výrobu tramvají odvozených od pražských ForCity.