Soukromníci přebírají Českým drahám regionální spoje, dopravce ztratí sedm procent trhu

České dráhy

České dráhy Zdroj: profimedia.cz

Podle anonymu byly nastraženy bomby hned ve třech vlacích společnosti Regiojet.
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
České dráhy
České dráhy
6
Fotogalerie

Liberalizace železnic se v Česku poprvé výrazněji projeví od příštího roku. České dráhy očekávají, že se jejich tržní podíl v regionální dopravě v příštím roce sníží téměř o sedm procent na 89 procent. Ztratí také dosud téměř stoprocentní podíl v dálkové dopravě, který klesne na zhruba 88 procent. To se týká státem dotovaných linek, ty regionální objednávají a platí kraje. 

Ke krajům, ve kterých ČD ztratí nejvíce, patří Ústecký, zajišťovat tam budou přes šedesát procent spojů. Ještě letos tam jezdí takřka na všech linkách. Místo vlaků národního dopravce se na severozápadě objeví soupravy RegioJetu, který získal desetiletou smlouvu na tři elektrifikované linky. Kraj bude soukromému dopravci platit 149 milionů korun ročně. RegioJet proto od polské společnosti PESA Bydgoszcz koupil sedm souprav Elf.eu za více než půl miliardy korun.

„Cestující se mohou těšit na nové služby, jako je například internet zdarma. Nová kvalita služeb bude znamenat skokový nárůst počtu cestujících,“ uvedl majitel RegioJetu Radim Jančura. Českým drahám ubudou také dálkové linky. Ministerstvo dopravy loni rozdělilo šest linek veřejné služby soukromým dopravcům Arriva, GW Train a RegioJetu.

Například Arriva bude od prosince jezdit tři následující roky na čtyřech rychlíkových linkách: Praha–Tanvald, Kolín–Nový Bor, Praha–Rakovník a Praha–Příbram–České Budějovice. Za zajištění vlakové dopravy dostane od státu 731 milionů korun.

Liberalizace dálkových linek ministerstvu dopravy dosud díky novým smlouvám ušetřila přes tři sta milionů korun. Podle šéfa Správy železniční dopravní cesty Jiřího Svobody však liberalizace předběhla dobu. „V minulosti jezdily všude České dráhy, které si v průběhu let vytvořily řadu dep kolejových vozidel. To soukromníkům chybí. V řadě lokalit není k dispozici zázemí, například pokud jde o pohonné hmoty,“ sdělil v rozhovoru pro deník E15 Svoboda.