Soukromník má stavět první silnici, ministerstvo hledá konzultanta

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Eduard Erben/Euro

Ministerstvo dopravy podniká první kroky ke spuštění výstavby dálnic za soukromé peníze v rámci projektů PPP (Public Privat Partnership). Prvním krokem bude vypsání tendru na poradce, který se po právní, finanční i technické stránce postará o pilotní projekt na rychlostní silnici R4.

„Jsou to vysoce sofistikované služby, které vyžadují mezinárodní praxi a zkušenosti,“ zdůvodnil potřebu poradce mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Podle něj úředníci na přípravu projektu sami nestačí.

Soutěž by měla být vypsaná v polovině prázdnin. Vítěz si může přijít až na 75 milionů korun. To je procento předpokládané investice do dostavby třiceti kilometrů R4 mezi Příbramí a Pískem.

Poradenství se ale bude týkat také už hotových úseků z Prahy k Příbrami a několika kilometrů u Písku. Ministerstvo totiž vedle dostavby chybějících úseků hodlá pod PPP zahrnout i údržbu dokončené části. Vítězný koncesionář by se staral o údržbu celé R4.

75 milionů korun může získat poradenská firma, která pomůže úředníkům připravit projekt PPP

S projektem PPP musí ještě souhlasit vláda, které by se měly návrhy ministerstva dopravy dostat na stůl v říjnu. Pokud se vše podaří, vedení rezortu zváží využití soukromých peněz také na dostavbu chomutovské R7.

Podmiňovací způsob je přitom na místě, neboť všechny dosavadní plány na výstavbu dálnic za pomoci soukromého kapitálu skončily nezdarem či u ledu. Naposledy se uvažovalo o PPP pro jihočeskou D3, kterou teď stát buduje klasickým způsobem za národní a evropské peníze.

„Na celé věci je nejdůležitější finanční model. Viděl jsem projekty, které na první pohled vypadaly dobře, ale součet nominálních hodnot byl nakonec neúměrně vysoký,“ připomněl před nedávnem týdeníku Euro dopravní odborník ČVUT Petr Moos.

Senát odmítá vyšší rychlost
Senát odmítl zvýšení nejvyšší rychlosti na vybraných úsecích dálnic ze 130 na 150 kilometrů za hodinu, které prosazují poslanci. Zvýšení rychlosti na dálnicích chce vetovat i prezident Miloš Zeman v obavě z ohrožení bezpečnosti dopravy. Proti zvýšení byl i ministr dopravy Dan Ťok, podle něhož česká dálniční síť není na takovou rychlost stavěná.