Stát chce stavět dálnice za peníze soukromníků, znovu hledá poradce

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

Už podruhé se ministerstvo dopravy pokusí najít poradce pro pilotní projekt výstavby dálnice D4 za pomoci soukromých peněz (PPP projekt). Úsek za 25 miliard korun by podle předpokladů ministerstva dopravy mohl být dostavěn do roku 2021.

Nový tendr na poradce připravuje úřad k vypsání na přelom září a října. Bude si přitom muset dát dobrý pozor na kvalifikační požadavky. Právě kvůli nim byla minulý týden zrušena první soutěž.

Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se nároky na budoucího poradce zdály příliš přísné. Ministerstvo požadovalo mimo jiné zkušenosti se silničními projekty PPP, což se antimonopolním úředníkům zdálo jako diskriminační vzhledem k tomu, že žádný takový projekt se dosud v Česku neuskutečnil.

Ministerstvo proto při přípravě nových podmínek musí na jedné straně respektovat ÚOHS, na druhé straně by rádo v soutěži vidělo firmy s mezinárodními zkušenostmi.

„Vyhlásíme tendr s upravenými podmínkami, nicméně nechceme, aby se nějaký méně kvalifikovaný poradce na tomto významném projektu učil způsobu, jak vyjednat podmínky, které potom bude muset stát dodržovat,“ řekl mluvčí resortu dopravy Zdeněk Neusar.

I přes značné potíže na ministerstvu věří, že by se na stavbě mohlo poprvé kopnout v roce 2018 a stihnout tak původně plánované dokončení v roce 2021.

Konkrétně v projektu jde o 32 kilometrů, které propojí dva hotové úseky u Příbrami a u Písku. Náklady se odhadují na 25 miliard korun i s údržbou. Peníze by stát investorovi splácel. „Chceme, aby se to zkusilo. Vnímáme to jako doplňkový způsob financování výstavby dálniční sítě,“ řekl Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic.

PPP projekt ale musí být podle něj dokonale připraven a finančně propočítán. Pokud ale nakonec PPP projekt na písecké dálnici uspěje, chce jej stát využít i jinde.