Z výnosů mýtného systému je financovaný Státní fond dopravní infrastruktury, kterému podle jeho ředitele Tomáše Čočka budou letos v rozpočtu chybět stovky milionů korun. „Skončené čtvrtletí je nejsilnější v historii stejně jako právě uplynulý týden, kdy mýtný systém předepsal kamionům takřka 183 milionů korun,“ řekl René Poruba, pověřený ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je provozovatelem elektronického mýtného systému v České republice. Za zvýšením stojí především zvyšování sazeb za ujetý kilometr u méně ekologických vozidel. Ty kromě vozidel splňujících ekologickou třídu Euro V. a vyšší vzrostly o čtvrtinu.
Podle Čočka je ale letošní předpoklad ministerstva financí, které celoroční výběr za mýtné odhaduje na 10,2 miliardy korun, neuskutečnitelný. Loni výnosy z mýtného dosáhly zhruba 8,13 miliardy korun a podle aktuálních výsledků nebude na odhadovanou částku nárůst na mýtných výběrech stačit. Meziroční růst výběrů v lednu činil 10,6 procenta, únorový byl ještě o půl procentního bodu vyšší, ale v březnu se dynamika nárůstu snížila na 6,68 procenta, vyplývá ze statistik mýtného systému.
„Původně očekávaný růst výběrů mýta po lednovém zdražení tarifů se zatím nekoná, neboť mýtné sazby zafungovaly jako ekologický stimul pro dopravce k výměně vozového parku,“ připustil Šimoník. Dosažení desetimiliardové hranice v roce 2012 před rokem předpokládal i Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch ČR, která za stát elektronický mýtný systém spravuje.
Za desetileté provozování systému, výstavbu mýtných bran a ostatní infrastruktury společnost Kapsch ČR a její subdodavatelé obdrží 16,76 miliardy korun. V mýtném systému je zaregistrováno 591 tisíc aktivních uživatelů (držitelů palubních jednotek). Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila také na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny, vloni přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy.