Mýtné podraží, dopravcům se přitíží i přes slíbené kompenzace

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Jiri Kotatko

Elektronické mýto se od 1. ledna zvyšuje o čtvrtinu z letošních průměrných pěti korun za kilometr. Výjimku mají vozidla splňující emisní normu euro 5 a vyšší. Stát si od zvýšení sazeb slibuje 1,3 miliardy Kč navíc a celkově chce vybrat 9,5 miliardy. Dopravci tvrdí, že se jim i přes slíbené kompenzace zhorší podmínky pro podnikání.

Konkrétní výše mýtných sazeb kromě množství vypouštěných emisí závisí na počtu náprav vozidla a dnů v týdnu, kdy dopravce zpoplatněnou komunikaci využívá. Výjimku mají od loňského září autobusy veřejné dopravy, které platí pouze podle emisní třídy a ujetých kilometrů.

Zvýšení sazeb stát slíbil dopravcům kompenzovat množstevními slevami, které mohou dosáhnout až 13 procent. Poslanci ale nestihli schválit příslušnou novelu, a tak budou slevy zavedeny se zpožděním.

Se zvýšením mýtného v roce 2012 o dalších 25 procent dopravci podle šéfa společnosti OK Trans a prezidenta sdružení Česmad Bohemia Vladimíra Starosty souhlasili v dohodě s ministrem dopravy podepsané na konci roku 2010, podmínkou aby byly množstevní slevy. Když je státní úředníci nestihli zavést, vyhlásili dopravci stávkovou pohotovost. Přípravy protestů přerušili až po jednání s ministrem dopravy Pavlem Dobešem. Ten slíbil, že jim bude pozdější zavedení slev kompenzovat až do dohodnuté výše zhruba 400 milionů Kč za rok.

Další zdražení mýta zkomplikuje podle Jana Obrusníka z Autodopravy Kosmonosy dopravním firmám již tak velmi složité ekonomické podmínky. „Čekají nás velmi složitá jednání se zákazníky o jeho promítnutí do cen. Nepochybně se především řada menších firem ocitne v existenčním ohrožení. Přímo tragická situace čeká na provozovatele malých aut nad 3,5 tuny. V případě, že takové vozidlo pojede s přívěsem, zaplatí na dálnici stejně jako kamion více než osm korun za kilometr, což je nejen nespravedlivé, ale přímo likvidační,“ dodal.