Stavební povolení pro metro D platí, Nejvyšší správní soud odmítl stížnost na podjatost úředníků

Zeminu i techniku zde snáší a vynáší portálový jeřáb.

Zeminu i techniku zde snáší a vynáší portálový jeřáb. Zdroj: Dominik Kučera E15

Šachta pro výstavbu stanice Olbrachtova.
Na důlní práce dohlíží všudepřítomné sochy svaté Barbory, ochránkyně horníků.
Do šachty se pracovníci i novináři dostávají v kleci, kterou spouští portálový jeřáb.
Šachta na Olbrachtově je momentálně hluboká 29 metrů.
Do šachty se pracovníci i novináři dostávají v kleci, kterou spouští portálový jeřáb.
31
Fotogalerie

Nejvyšší správní soud definitivně odmítl snahy o zrušení stavebního povolení por jeden z úseků pražského metra D. Soud zamítl kasační stížnosti Pankrácké společnosti a muže z Kovařovicovy ulice v Praze 4, kteří se už dříve neúspěšně snažili zpochybnili stavební povolení u Městského soudu v Praze. Ve sporu šlo o úsek z Pankráce na Nové Dvory, kde se již staví.

Odpůrci stavby poukazovali v kasační stížnosti například na domnělou systémovou podjatost úředníků magistrátu, a to s ohledem na vyjadřování pražských politiků. „Stěžovatelé neprokázali, ani netvrdili, že by na úřední osoby byl činěn ze strany vedení města tlak, aby rozhodovaly v rozporu s odbornými (závaznými) stanovisky či na základě neúplné stavební dokumentace. Ani z obsahu spisu nic takového nevyplývá,“ stojí v rozsudku.

Další námitky se týkaly například umístění pilotové stěny u bytového domu v Kovařovicově ulici nebo údajného zahájení stavby před vydáním stavebního povolení. Výhrady proti pilotové stěně měli stěžovatelé podle rozsudku uplatnit ve stavebním řízení. K druhé námitce správní soud uvedl, že šlo o geologický průzkum, nikoliv stavbu samotnou.

Odpůrci stavby původně podali žalobu ke Krajskému soudu v Ostravě, kde působí specializovaný senát pro nejvýznamnější projekty budované v režimu liniového zákona. Nejvyšší správní soud však už dříve dospěl k závěru, že metro mezi takové projekty nepatří. Žalobu tak projednával a zamítl správní úsek Městského soudu v Praze.

Modrá linka metra D by měla propojit Písnici s náměstím Míru a odlehčit dopravě na jihu hlavního města. Příprava stavby se potýkala s řadou problémů a provázely ji spory. Ve výstavbě je nyní kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, který je nejsložitější vzhledem ke stavbě přestupního uzlu na trase C. Dopravní podnik počítal s tím, že letos v říjnu plynule naváže stavbou dalšího úseku z Olbrachtovy na Nové Dvory.

Antimonopolní úřad však zrušil zadávací řízení na druhou část trasy. Rozkladem proti rozhodnutí, který podal pražský dopravní podnik, by se měl nyní zabývat předseda úřadu Petr Mlsna.