Stávka německých strojvůdců ochromila především příměstské vlaky

Deutsche Bahn (ilustrační foto)

Deutsche Bahn (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-SA 2.0: Phil Richards via Flickr

Tříhodinová stávka strojvůdců největšího německého železničního dopravce Deutsche Bahn ochromila pondělí provoz příměstských vlaků v celém Německu, postihla také rychlovlaky ICE. Dopad na provoz v Česku byl podle Českých drah jen malý.

Odborový svaz strojvůdců (GDL), který protestní akci svolal, hrozí dalšími stávkami, pokud DB nepřistoupí na jeho požadavky při jednání o kolektivní smlouvě. GDL žádá pro strojvůdce zvýšení platů a zkrácení pracovní doby.

„Zasaženy byly především příměstské vlaky. Na regionálních spojeních máme výrazně méně problémů,“ zhodnotil dopady stávky krátce před jejím koncem ve 21:00 mluvčí DB. Strojvůdci podle něj také na řadě míst zastavili rychlovlaky ICE. Například na nádraží v Hammu u Dortmundu téměř tři hodiny stálo několik souprav ICE.

Podle deníku Süddeutsche Zeitung potrvá několik hodin, než se provoz na německé železnici vrátí k běžnému jízdnímu řádu. Zpoždění lze podle listu očekávat u mnoha spojů až do ranních hodin.

Situace v Česku? Jen pár zpožděných vlaků

Stávka, která byla vyhlášená v pondělí ráno, způsobila komplikace na mnoha německých nádražích. Před informačními středisky DB se tvořily fronty, mnoho lidí nevědělo, zda jejich vlak vůbec pojede nebo s jakým zpožděním.

Na českém území se stávka dotkla pouze několika vlaků. Zejména dálkové spoje nabraly zpoždění v rozmezí jedné až tří hodin, uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Odbory: Nevylučujeme opakování stávky

Řada cestujících se na sociálních sítích vyjadřovala ke stávce kriticky. „Milý GDL, malá rada: Stávka v době, kdy se většina dojíždějících lidí vrací ze zaměstnání, sympatie vůči vám příliš neposílí,“ uvedla na Twitteru jedna z pasažérek, která kvůli stávce uvízla na nádraží.

Odbory však považují stávku za úspěšnou a nevylučují její opakování. „Vycházíme z toho, že ještě vyvoláme jednu nebo dvě varovné stávky,“ uvedl šéf GDL Claus Weselsky.

GDL žádá víc peněz a méně práce

GDL vyhlásil stávku kvůli tomu, aby přiměl vedení železniční společnosti přistoupit na platové požadavky strojvůdců. Odbory žádají zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby o dvě hodiny týdně. V současnosti se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 a 46 tisíci eury (998 tisíc a 1,27 milionu korun) ročně. Strojvůdci u DB pracují 39 hodin týdně.

Dráhy dosud odmítaly přistoupit na růst platů při zkrácení pracovní doby. Dnes ráno vedení koncernu oznámilo, že předalo odborům novou nabídku kolektivní smlouvy, podle GDL v ní však není žádný posun proti předchozímu stanovisku DB.