Stížnosti zákazníků? Menší prémie. Manažeři Deutsche Bahn mají o motivaci postaráno

Deutsche Bahn (foto Profimedia.cz)

Deutsche Bahn (foto Profimedia.cz) Zdroj: Profimedia.cz

Německá železnice mění bonusový systém pro 4800 vrcholových manažerů. Jejich odměny budou více závislé na spokojenosti cestujících. Jednoduše řečeno, čím více stížností, tím menší prémie.

Špatný vzduch, studená káva, či nepříjemný průvodčí ve vlaku, to všechno bude mít vliv na odměny manažerů německých drah. Čím horší cestování německé vlaky nabídnou, tím hůře na tom bude i vedení společnosti. Počet stížností cestujících se totiž výrazněji promítne i do odměn managementu.

„To znamená, že od příštího roku, kromě zisku firmy bude hrát zásadní roli v odměňování manažerů i spokojenost zákazníků a zaměstnanců,“ oznámil šéf logistiky DB Karl-Friedrich Rausch.

Nový systém vyplácení odměn se má týkat 4800 členů nejvyššího vedení a dalších zhruba 3000 člnů středního managementu. Jejich plat bude rozdělen na stálý základ a variabilní složku, která má být závislá mimo jiné i na počtu stížností cestujících. Od příštího roku má v Deutsche Bahn (DB) platit pravidlo, že variabilní složka platu se bude s jeho velikostí zvyšovat.

Další novinkou u DB je naprosto striktní dodržování ekologických norem. Pro velikost bonusů tak bude velmi důležité, aby vlaky snížily emise CO2 a dodržovaly protihluková opatření.

V Českých drahách se odměny prý nevyplácejí

České dráhy o podobném modelu odměňování neuvažují. „Pravidla odměňování manažerů Českých drah vychází z plnění ekonomických ukazatelů,“ uvedl vedoucí tiskového oddělení Radek Joklík. Podle jeho slov si současný management dokonce nikdy žádné odměny nevyplatil, ačkoliv na jejich vyplacení měl nárok.

Konkrétními připomínkami zákazníků Českých drah se v zabývají pracovníci Oddělení stížností. Do poloviny loňského roku to bylo prací obudsmana ČD Petra Fejka. Jeho funkce byla kvůli protestům odborářů zrušena. O novém obsazení postu ombudsmana dráhy aktuálně neuvažují.