První konkrétní podobu v budoucí síti tuzemské vysokorychlostní železnice dostal terminál Praha-východ. Do první architektonické a urbanistické soutěže na jeho stavbu přišlo 21 návrhů od českých i zahraničních architektonických kanceláří. Vítězem soutěže se stal návrh „MP+ov Nehvizdy 2020“ od autorského dua Jiří Opočenský a Štěpán Valouch.
Architekti ve spolupráci s urbanisty a dopravními inženýry měli možnost od loňského začátku září do konce listopadu navrhnout přesné umístění a vnější i vnitřní podobu terminálu vysokorychlostní železnice na hranicích Prahy včetně prostor pro parkování tří tisíc aut a napojení na regionální autobusovou dopravu.
Terminál s pracovním názvem Praha-východ poslouží zejména obyvatelům severovýchodní části Středočeského kraje a přilehlých oblastí hlavního města. Hlavním smyslem periferní stanice je zpřístupnit obyvatelům žijícím v okolí vysokorychlostní železnici bez zajíždění do centra metropole.
Architekti podle zkušeností ze zahraničí očekávají, že se terminál Praha-východ stane impulzem k rozvoji přilehlého okolí. Architektonická soutěž tak měla i druhou, urbanistickou část. Jednotlivé týmy v ní musely rozpracovat i širší okolí terminálu. Návrhy prověřily několik možných přístupů, od poměrně husté zástavby městského typu až po volnou krajinu i postupný přechod od nádraží ve volné krajině po centrum nového města.