Třetina zájemců zvažuje nákup auta on-line

Prodej ojetiny

Prodej ojetiny Zdroj: Jiří Pekárek a archiv

Češi jsou při nákupu ojetin věrní
Ilustrační foto, nákup on-line
Autobazar
Autobazar
Češi kupují staré ojetiny
7 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Tradiční prodejci automobilů musejí počítat se stále silnější konkurencí on-line prodejců. Zatímco ještě v roce 2016 zvažovala nákup vozu prostřednictvím internetu necelá pětina Čechů, letos už s tím počítá třetina. Ukázal to průzkum společnosti EY a agentury STEM/MARK mezi pěti sty dotázanými.

K posledním firmám, které vstoupily na trh on-line prodeje automobilů, patří autobazary AAA Auto. Pod značkou Mototechna nabízejí od února zánovní, nejvýše dva roky staré vozy v záruce.

Ani při jinak pohodlném on-line nákupu se zákazník nevyhne osobní registraci. „Logistika spojená s dovážením vozů ke klientovi je hodně složitá. Webové stránky slouží spíše k předvýběru vozidla,“ uvedl Pavel Foltýn, ředitel rozvoje autobazaru AutoESA.

Jen každý desátý Čech financuje nákup výhradně z cizích zdrojů. Necelá polovina kombinuje vlastní a cizí prostředky. Kromě bankovních úvěrů patří k nejvyužívanějším nástrojům půjčka od rodiny nebo leasingové společnosti.

„V Česku je stále velmi vysoký podíl vlastních zdrojů, což je proti západní Evropě nebo USA velká anomálie. Podíl cizích zdrojů stoupá sice dlouhodobě, ale pomalu, ať už jsou to bankovní úvěry či leasingy,“ tvrdí Petr Knap, odborník na automobilový sektor ze společnosti EY.