Ústecký kraj čelí kritice za nákup autobusů. Zaplatí zřejmě mnohem více, než musel

Iveco Crossway

Iveco Crossway Zdroj: Iveco

Více než miliardový nákup nových autobusů pro Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) provázejí pochybnosti. Jak vyplývá ze srovnání s podobnými zakázkami, Ústecký kraj zaplatí za 161 autobusů až o dvě třetiny více, než je běžné jinde, napsal server Zdopravy.cz.

Krajský dopravní podnik koupí až 71 autobusů Scania za necelých 496 milionů korun a až 90 autobusů Iveco za 538 milionů. Za jeden dvanáctimetrový autobus Scania tak zaplatí necelých sedm milionů, za kratší vozy Iveco necelých šest milionů korun, vyplývá z registru smluv.

Právě tyto částky jsou předmětem kritiky. Například společnost Transdev, která loni převzala některé regionální linky v Moravskoslezském kraji, nakupovala autobusy srovnatelné s těmi pro Ústecký kraj za částky jen mírně přesahující čtyři miliony korun. Také ČSAD MHD Kladno loni nakoupila čtyři dvanáctimetrové autobusy Iveco při ceně 4,6 milionů za kus.

Dodavatelem autobusů pro Transdev byla společnost SOR Libchavy, kterého DSÚK vůbec neoslovila. Dopravní podnik to vysvětluje tím, že do dřívějšího výběrového řízení SOR nabídku nepodal, protože nebyl schopen splnit podmínky tendru.

Krajské volby 2020 v Ústeckém kraji >>>

SOR tvrdí, že DSÚK poslal svou nabídku, i když nebyl osloven. „Na základě předběžné technické specifikace uvedené v zadávací dokumentaci jsme vypracovali cenovou nabídku, kterou jsme poslali kraji i DSÚK. Je výrazně nižší než vysoutěžená cena,“ uvedl pro web Zdopravy.cz obchodní ředitel SOR Libchavy Filip Murgaš.

Ústecký dopravní podnik původně hledal dodavatele autobusů ve výběrových řízeních, dvakrát po sobě se ale do tendrů nikdo nepřihlásil. Dopravní podnik proto nakonec oslovil možné dodavatele napřímo, a to zjevně ve spěchu. Jednací řízení bez uveřejnění vypsal DSÚK 12. prosince a už 21. prosince krajští radní schvalovali smlouvy s vítězi.