V Karlových Varech staví nové nádraží. Nahradí 70 let staré provizorium

nová budova Karlovarského nádraží

nová budova Karlovarského nádraží Zdroj: CD

Správa železniční dopravní cesty se dnes pustila do likvidace možná největší tuzemské drážní ostudy. V Karlových Varech byla slavnostně zahájena výstavba nové výpravní budovy horního nádraží. V rámci projektu bude zároveň srovnána se zemí budova stará, kterou mnozí cestující považují za nejhorší nádraží, alespoň pokud jde o srovnatelná města.

„Ústředním prvkem stavby bude prosklená hala přecházející přes obě patra a vytvářející tak vzdušný a prosvětlený veřejný prostor. Díky projektu získá světoznámé lázeňské město skutečně reprezentativní vlakové nádraží,“ řekl šéf SŽDC Pavel Surý.

Nádraží postaví Skanska za téměř sto milionů korun bez DPH, hotovo by mělo být v únoru příštího roku. Budova ze skla a oceli bude bezbariérová. Na její výstavbu v příštích letech naváže modernizaace kolejiště. Stará budova bude mizet postupně tak, aby byl zachován, byť omezený, provoz pro cestující. Peripetie karlovarského horního nádraží se vlečou už od konce války, kdy původní výpravní budovu zničily spojenecké bomby.

Sedmdesát let provizoria

Nynější budova byla hned po válce postavena jako provizorní. Do její údržby se proto významně neinvestovalo, i když provizorium trvalo sedmdesát let. Konstrukce je podle SŽDC dávno za horizontem životnosti. Nepomohla ani italská firma Grandi Stazioni, která původně chtěla nádraží zahrnout do svého projektu v balíku s pražským hlavním nádražím a stanicí v Mariánských Lázních.

Na lepší časy se začalo blýskat až loni, kdy nádraží od Českých drah převzala Správa železniční dopravní cesty. Ta může jako státní organizace čerpat na stavbu evropské dotace, které pokryjí přes 70 procent nákladů. SŽDC se chce pustit do oprav i dalších nádraží, nejprve musí být ale završen jejich hromadný přesun z Českých drah. Mezi priority Surý řadí například nádraží v Českých Budějovicích, jehož kdysi výstavní budova připomíná po letitém zanedbávání ze strany ČD strašidelný zámek.

Albert Wimmer: Nová nádraží jsou katedrálami 21. století