V Turecku jezdí první škodovácká tramvaj, celkem jich tam zamíří šedesát

Tramvaj ze Škody Transportation v tureckém městě Konya

Tramvaj ze Škody Transportation v tureckém městě Konya Zdroj: Skoda Transportation

Tramvaj Škody Transportation pro Turecko
Tramvaj Škody Transportation pro Turecko
Tramvaj Škody Transportation
Tramvaj Škody Transportation pro Turecko
Tramvaj Škody Transportation
7
Fotogalerie
Do ulic tureckého města Konya vyrazila v ostrém provozu s pasažéry nejnovější tramvaj z plzeňské Škody. Jedná se o vůbec první stroj ze Škodovky na tureckém trhu, celkem jich tam česká firma dodá šest desítek. Doprava tohoto vozu z Plzně do Konye trvala po silnici i po vodě víc než týden.

Podle šéfa Škody Transportation Josefa Bernarda podnik vyvinul, vyrobil a dodal tramvaj do Konye za méně než rok od podpisu kontraktu.„V Plzni se navíc rozbíhá sériová výroba tramvají pro Konyu tak, že do konce roku plánujeme dodat většinu z šedesáti vozidel,“ vysvětlil Bernard.

Zajímavostí nových „tureckých“ tramvají je jejich design s unikátním barevným motivem kombinujícím zelené, bílé a stříbrné barvy. Na čele vozidla je možné z boku rozeznat siluetu postavy tančícího derviše, kteří jsou spjati s islámskou kulturou a městem Konya.

Transport vozidla z Česka do Konye trval sedm pracovních dnů. Stroj jel nejdřív na kamionu z Plzně do italského Terstu, poté plul trajektem do Mersinu v Turecku a odtud se znovu vezl kamionem do Konye. První tramvaj dorazila do Konye již před třemi měsíci, aby se mohla podrobit zkouškám.

„Moderní obousměrná tramvaj 28T Konya v sobě spojuje vlastnosti příměstské jednotky, metra a tramvaje,“ uvedl hlavní inženýr projektu Jaroslav Kulhánek. Podle něj je vozidlo konstruováno jako lehké metro, protože bude projíždět téměř pětikilometrovým tunelem. Proto ji Škoda vyrobila z materiálu splňujícím vyšší protipožární bezpečnost.

Tramvaj ze Škody Transportation v tureckém městě KonyaTramvaj ze Škody Transportation v tureckém městě Konya | Skoda TransportationŠkodovácká tramvaj 28T v ulicích turecké Konye (foto: Škoda Transportation).

Do plně nízkopodlažního vozidla se vejde až 364 cestujících. Tramvaj tvoří pět článků a je 32,5 metrů dlouhá. Podmínkám provozu se musela přizpůsobit také klimatizace, která má zvýšený výkon. „Z další nadstandardní výbavy lze dále jmenovat například zabudované Wi-Fi přijímače pro bezdrátové připojení k internetu,“ uzavřel Kulhánek.

V Plzni čekají rekordní výrobu tramvají
Kromě turecké Konye jezdí škodovácké tramvaje nově i v maďarské Miskolci, kam míří 31 vozidel. Další tři desítky českých tramvají se objeví také ve slovenské Bratislavě. Spolu s pokračující výrobou tramvají ForCity pro pražský dopravní podnik tak letos Škodu Transportation čeká rekordní tramvajová výroba. Navíc v Plzni probíhá řada školení specialistů z Číny, kteří se připravují na výrobu až 400 nízkopodlažních tramvají ForCity v Číně, kam Škoda Transportation poskytla desetiletou licenci na výrobu těchto strojů.