Volant ve tvaru joysticku. I taková auta chtěly vyrábět automobilky

Honda EV-Ster

Honda EV-Ster Zdroj: AUTO.CZ

Spyker
Alfa Romeo Disco Volante
Maserati Boomerang
Mazda MX
Aston Martin Lagonda
6
Fotogalerie

Automobilové volanty nemusejí mít zdaleka jen kulatý tvar. I nedávná historie zná unikátní řešení základního ovládacího prvku auta. Prim hrály koncepty, ale ne vždy.

Volant začal nahrazovat pákové ovládání automobilu už na přelomu 19. a 20. století. Zpočátku byla u motorizovaných kočárů umístěna„řídicí kola“ dokonce vodorovně, protože agregáty se nacházely v drtivé většině vzadu, nebo uprostřed pod podlahou.

Toto řešení použil například Amédée Bollée u svých parovozů již v roce 1873, tedy o dekádu předtím, než se pánové BenzDaimler a Maybach vůbec vrhli do experimentů s výbušnými agregáty v silničních vozidlech. Teprve když převládla klasická koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol, začaly se volanty s tyčemi řízení více naklánět.

Moderní, tedy poválečná historie zná mnoho případů, kdy se základní ovládací prvek automobilu vzdálil původní podobě. A zdaleka nejde jen o současných monopostech formule 1. Během posledních více než šedesáti let se objevilo hodně v tomto ohledu nekonvenčních vozů, vzpomeňme třeba německé bubliny značky Messerschmitt, které si vzaly hodně ze svých válečných kolegů s křídly. Těm se podařilo překročit stádium prototypů, o jiných kreacích to říci nelze... Ale i koncepty stojí za zmínku.

POKRAČOVÁNÍ ČLÁNKU S ÚPLNOU FOTOGALERIÍ BIZARNÍCH VOLANTŮ NAJDETE NA SERVERU AUTO.CZ