Aktualizováno: Výrobce vozů pro MHD Škoda Group zvýšil meziročně tržby o 81 procent. Dodal 400 vozů

Trolebus Škoda pro Vilnius.

Trolebus Škoda pro Vilnius. Zdroj: Škoda Group

ČTK

Přední evropský výrobce vozů pro veřejnou dopravu Škoda Group oznámil meziroční zvýšení tržeb na zhruba 34 miliard korun. Provozní zisk EBITDA (tedy před úroky, daněmi a odpisy) ale kles o 57 procent na loňských 540 milionů korun. Důvodem byly pokračující dopady pandemie covidu a ruská agrese na Ukrajině, uvedla dnes firma v tiskové zprávě. Skupina loni dodala 400 vozů, meziročně o 88 procent více, a uzavřela několik velkých kontraktů.

„Loňský rok byl pro nás obdobím důležitých změn, a to jak v organizační struktuře, tak v organizaci obchodních aktivit. Vysoké investice, které jsme v posledních letech směřovali do našich závodů, se loni projevily zvýšením výrobní kapacity i výkonnosti,“ uvedl generální ředitel a výkonný předseda představenstva Petr Novotný. Počet výrobních hodin podle něj meziročně stoupl o 16 procent na 5,1 milionu. Velkým úkolem pro další roky bude další zvyšování efektivity vnitřních procesů, dodal.

Podle finančního ředitele Jaroslava Zocha plánuje skupina v následujícím období udržet počet nových zakázek i zisk EBITDA na stabilní úrovni. „Plánujeme pokračovat i v investicích do výzkumu a vývoje, do něhož jsme loni vydali přes 85 milionů eur (asi 2,04 miliardy Kč). Technologie se vyvíjí obrovským tempem a pokud chceme zůstat na špičce, musíme našim partnerům nabízet moderní řešení,“ řekl.

Nejvýznamnější loňskou zakázkou byl podle mluvčího Jana Švehly kontrakt na výrobu až 200 tramvají pro Prahu v hodnotě přes 16 miliard Kč. K významným obchodům patří také výroba nočních vlaků pro finského dopravce VR Group, smlouva na dodávku metra do Sofie a tramvají pro německý Kassel. „Škoda Group se také silně etablovala na západních trzích - na italském aktuálně pracuje na zakázkách za více než 250 milionů eur a v Německu je klíčovým dodavatelem úzkorozchodných tramvají,“ dodal.

Škoda Group zaměstnává přes 8000 lidí v několika výrobních závodech v ČR a ve Finsku. Obchodní jednotky má také v Německu, Itálii, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. Vyrábí hlavně tramvaje, elektrické lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, soupravy metra, elektrobusy a trolejbusy a řídicí a pohonné jednotky pro dopravní systémy. ČR a Slovensko tvoří 35 až 40 procent tržeb skupiny.