Žabotlamy dojíždí do konečné stanice | E15.cz

Žabotlamy dojíždí do konečné stanice a definitivně zmizí z českých kolejí

Jiří Liebreich

Do své konečné stanice dojede v odpoledních hodinách poslední žabotlam nasazený Českými drahami do ostrého provozu. Zatímco zbylé elektrické vlaky 451/452 čekají na sešrotování na odstavném nádraží mezi pražskými Záběhlicemi a Michlí, muzejní pantograf vyjíždějící ze Šumperka má ještě jednu, poslední jízdu před sebou. I tak ale legendární vlaky, které poprvé vyjely na konci 50. let, výrazně překročily původně plánovanou životnost.

Na rozlučkovou cestu vyrazí vlak ze Šumperka ve 13:45, cestou do metropole zastaví v Zábřehu na Moravě, Pardubicích a Kolíně. Na nádraží v pražské Libni by měl vlak dorazit po zhruba čtyřhodinové cestě. V sobotu se pak muzejní žabotlam přesune do Chomutova, kde bude vystaven v depozitáři Národního technického muzea. Na cestě ho doprovodí ještě jedna souprava, kterou České dráhy nasazovaly do běžného provozu.

Celkem bylo národnímu dopravci, tehdy ještě Československým státním drahám, dodáno 62 čtyřvozových jednotek, a to mezi lety 1964 až 1968 a 1972 až 1973. Od konce devadesátých let minulého století byly nejprve doplněny novými jednotkami 471 City Elefant, později je tyto moderní vlaky začaly zcela nahrazovat.

Tak se jezdí po transsibiřské magistrále. Podívejte se, co lze zažít na nejdelší železnici světa

Praha a její okolí přitom nebylo zdaleka jedinou oblastí, kde žabotlamy v minulosti jezdily. Svézt se jimi mohli pasažéři i na východním Slovensku, severní Moravě či na Olomoucku. Spatřit je bylo možné také na tratích ve východních Čechách.

Ve své době patřily žabotlamy k nadčasovým vozidlům s moderním designem, pohodlným interiérem a unikátním technickým řešením, tedy nízkopodlažními nástupními prostory. Toto řešení nebylo v době vzniku obvyklé ani v západní Evropě a ve větší míře se začalo rozšiřovat na přelomu osmdesátých a devadesátých let.

Jednotky se vyznačovaly také značnou dynamikou jízdy, například rychlým rozjezdem či krátkou brzdnou dráhou, což se velmi osvědčilo právě v příměstské dopravě s krátkými vzdálenostmi mezi zastávkami a v hustém provozu na tratích v okolí Prahy.

Podívejte se na poslední žabotlamy dožívající na odstavném nádraží v Praze:

Leo Express vybral od drobných investorů osm milionů za měsíc
Kostitřas z Ústí či Škodovácké zlato. Bizarní přezdívky zdobí českou železnici
ŘSD nalije téměř miliardu do modernizace klíčové silniční tepny do Kolína

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud