Zadlužené České dráhy zvýšily zisk. Dopravce si chce koupit vyhledávač spojů IDOS

Pendolino

Pendolino Zdroj: profimedia

Společnost Stadler Rail vyrobila tento částečně nízkopodlažní motorový vůz, který nese název Regio-Shuttle RS1
Nový interiér pendolina ČD
Nový interiér pendolina ČD
Nový interiér pendolina ČD
Nový interiér pendolina ČD
25
Fotogalerie

Dopravce si pochvaluje, jak zvýšil zisk o desítky milionů korun. Z dluhu v desítkách miliard tím ale příliš velký díl neukrojil.

Českým drahám se podařilo za prvních šest měsíců roku dosáhnout zisku 537 milionů korun, což znamená meziroční růst o 127 milionů korun. Zlepšení výsledků spojuje železniční dopravce s růstem tržeb v osobní dopravě a nákladní dopravě.

„Našich služeb využilo o 1,3 milionu více zákazníků než za stejné období loňského roku. Tomu samozřejmě odpovídá i růst tržeb z přepravy cestujících o 241 milionů korun,“ uvedl generální ředitel Českých drah Pavel Krtek s tím, že segment osobní dopravy tak hospodařil se ziskem 29 milionů korun.

Podobným způsobem si pochvaloval také hospodářské výsledky za první pololetí z nákladní dopravy, která je podle Krtka zisková tradičně. Segment vykázal zisk 384 milionů korun a tržby se meziročně zvýšily o zhruba šedesát milionů korun.

Zlepšení hospodářských výsledků tak zadluženým Český drahám sice pomohlo, ale ne jak by potřebovaly. Jejich čistý dluh se snížil o zhruba čtyři miliardy korun na  29,4 miliardy korun. Vděčí za to posílení koruny, tedy i snížení korunového vyjádření dluhu.

Zadlužení je jedním z důvodů, proč se kritici pozastavují nad nákupem, který České dráhy plánují. Přes svou firmu ČD – Informační Systémy si chtějí pořídit provozovatele známého vyhledávače Idos.cz – společnost Chaps.

Podle informací serveru Zdopravy.cz na to dceřiné společnosti půjčí částku, která se pohybuje kolem čtyř set milionů korun. „Problém je ohodnocení té firmy,“ uvedl šéfredaktor serveru ŽelPage Josef Petrák s tím, že částka se nedá ničím podložit. Na základě informací z trhu soudí, že hodnota společnosti byla v minulosti výrazně nižší.

„Hrozí zneužití dominantního postavení ve vyhledávání jízdních řádů a porušení určité neutrality tím, že to teď nemá ve správě žádný dopravce,“ řekl Petrák s tím, že se ale jedná o logický krok Českých drah.

Cenná data o dopravních spojeních
Zkušební verzi svých Jízdních řádů spustila na konci července internetová firma Seznam.cz. Ta se už od roku 2011 soudí se společností Chaps, která na základě pověření ministerstva dopravy data o dopravním spojení shromažďuje. Chaps by měl data poskytovat ostatním subjektům ve strojově čitelném formátu, což dělá jen částečně. Firma za to v minulosti dostala pokutu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, proti které se odvolala. Data od Chapsu kupuje skupina Mafra pro službu Idos.cz. Seznam přebírá údaje přímo od dopravců.