Železničáři dostatečně nevysvětlili zrušení megatendru na hostivařský koridor, zjistil audit

Stavba železničního koridoru

Stavba železničního koridoru Zdroj: ctk

Železniční trať Tábor-Sudoměřice
Železniční trať Tábor-Sudoměřice
nové zastávky. Šest kilometrů nové čtyřkolejné trati přinese velké změny v městské i příměstské pražské dopravě. Stanice Praha Strašnice bude zrušena, naopak nově vzniknou zastávky Zahradní Město a Praha Eden.
Železniční trať Tábor-Sudoměřice
nové zastávky. Šest kilometrů nové čtyřkolejné trati přinese velké změny v městské i příměstské pražské dopravě. Stanice Praha Strašnice bude zrušena, naopak nově vzniknou zastávky Zahradní Město a Praha Eden.
8
Fotogalerie

Ministerstvo dopravy po čtyřech měsících uvolnilo výsledky kontroly, kterou na Správu železniční dopravní cesty poslal ministr Dan Ťok. Důvodem ministerské vizity u železničářů bylo nečekané zrušení obří zakázky na stavbu čtvrtého koridoru z Hostivaře do Vršovic za předpokládaných 3,6 miliardy korun. Kontrola našla mouchy, které ovšem na výsledku nic nemění. 

Srpnové zrušení tendru těsně před vyhlášením vítěze bylo podle ní zákonné, neboť SŽDC si jej vyhradila při vyhlášení soutěže, ale nebylo dostatečně a transparentně vysvětlené. Správa železnic zrušení největší soutěže posledních let zdůvodnila tím, že nemohla jednoznačně posoudit kvalifikace uchazečů.

„Kontrola ale vytýká, že SŽDC dostatečně jasně a přesně nesdělila, proč nemohla kvalifikace posoudit,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Podle ministerské kontroly navíc měla správa železnic už v době vypsání tendru zkušenost s problematickým prokazováním technické kvalifikace prostřednictvím subdodavatele, tuto zkušenost však u dalších staveb nezohlednila.

Výsledky kontroly nicméně pro železničáře nebudou mít žádný dopad. Podle Neřolda jde čistě o stanovisko ministerstva, které by mělo vést „k systémovým opatřením v rámci předpisů a metodik v sektoru dopravy“.

S nejnižší cenou v soutěži přišla litoměřická firma Chládek & Tintěra. Klíčovou část čtvrtého koridoru hodlala postavit za 3,4 miliardy korun, čímž se jako jediná dostala pod předpokládanou cenu. Jako vítěze ji doporučila i výběrová komise. Společnost Chládek & Tintěra tak za sebou nechala konsorcium gigantů Eurovia a Strabag, jehož cena činila 4,3 miliardy.

Ministerská kontrola nyní ovšem přinesla i zjištění, že smlouva mezi Chládkem & Tintěrou a jejím subdodavatelem, která prokazovala kvalifikaci uchazeče, je neplatná. Podle ministerstva ji za subdodavatele podepsala osoba, která k tomu neměla oprávnění.

SŽDC koncem září vypsala nový tendr se stejnou předpokládanou cenou, přitvrdila ale u rozsahu prací, které má dělat hlavní dodavatel a ke kterým musí prokázat kvalifikaci. Tendr kvůli řadě odkladů stále nedospěl k otevírání obálek.

Šestikilometrová stavba napříč jihovýchodní Prahou má napojit čtvrtý koridor na pražské hlavní nádraží. Rozsáhlé změny vnese i do MHD, vznikne například přestupní uzel Zahradní Město. Podle optimistického scénáře se mělo začít stavět už letos, po zrušení zakázky ale termíny nejsou jasné.