Život nákladních „třímotoráků“ prodloužila pandemie. Teď už s nimi Lufthansa končí

První McDonnel Douglas MD-11F zařadila Lufthansa Cargo do flotily v roce 1998.

První McDonnel Douglas MD-11F zařadila Lufthansa Cargo do flotily v roce 1998. Zdroj: Lufthansa Cargo

Lufthansa postupně provozovala až devatenáct těchto letadel.
Letouny mají nosnost 93 tun.
Se třemi motory má MD-11F charakteristický vzhled a je obtížné si jej splést s jinými letadly.
Zvláště když se dnes třetí motor na zádi letounu vyskytuje v provozu stále řidčeji.
Nákladní MD-11F Lufthansa Cargo – letouny tohoto typu u společnosti končí.
11
Fotogalerie

Letouny McDonnell Douglas, tradiční a zároveň poněkud exotické stálice nákladní flotily německých aerolinek Lufthansa, končí. Letounům MD-11F paradoxně prodloužil život koronavirus, který zvýšil poptávku po přepravě nákladu. Termín dočasného odkladu ale vypršel, Lufthansa poslední tři stroje prodala americkému zájemci.

Po 23 let měla Lufthansa Cargo ve flotile typ MD-11F. První stroje převzala v roce 1998, poslední dostala o sedm let později. Ve vrcholných časech létalo u Lufthansy devatenáct těchto strojů.

Kvůli nižší efektivitě MD-11F ve srovnání s novější flotilou letounů Boeing 777F se jich aerolinky postupně zbavovaly. Poslední kusy měly skončit už loni, strmý nárůst zájmu o nákladní leteckou dopravu jim ovšem o několik měsíců prodloužil službu.

Konec tak přichází až teď. Jak píše server Aerotelegraph, trojici letadel kupuje americký nákladní dopravce Western Global Airlines, který už dříve získal čtveřici strojů stejného typu z flotily Lufthansy. Jedno z letadel je už odstaveno, zbylá dvě ještě Lufthansa Cargo nasazuje na pravidelné linky. Už brzy na jejich místo nastoupí některý ze třinácti Boeingů 777F, jejichž flotila se má navíc rozrůstat.

I tak je už nyní jisté, že z Evropy v následujících měsících zmizí poslední na kontinentu provozované třímotorové dopravní letouny v civilní službě. V rámci flotily Lufthansy jsou to ty nejdéle provozované.

Přestože značka McDonnell Douglas již nyní neexistuje, její letouny stále létají u několika nákladních dopravců. Desítky kusů provozují američtí logističtí giganti Fedex a UPS, i ty v minulosti koupily několik těchto letadel od Lufthansy. Zároveň jsou spolu s již zmíněnými Western Global Airlines pravděpodobně posledními provozovateli MD-11 na světě.