Náklady na dopravu by neměly činit více než 15 procent příjmu, shodují se odborníci

Veřejná doprava
Veřejná doprva
3
Fotogalerie

Ceny pohonných hmot v Česku dosahují nejvyšších hodnot. I když se očekává jejich brzké snížení v důsledku protiepidemických opatření, benzin v Česku zůstává nejdražší od konce října 2012. Vyvstává tak otázka, jak se nejlépe vyplatí cestovat do práce. 

Podle odborníků by zdravé náklady na dopravu měly činit maximálně 15 procent z měsíčního příjmu, tvrdí to například finanční analytik poradenské společnosti K2 Finance Pavel Šefla. Pokud tedy čistý měsíční příjem činí 40 tisíc, náklady na dopravu by měly být maximálně šest tisíc. Podle toho kolik člověk vydělává, by měl vyhodnotit, zda se mu vyplatí do práce dojíždět či nikoliv.

Cestování autem je sice nejpohodlnější, ale také nejdražší varianta. Při ceně benzínu 37 korun a při spotřebě 7 litrů na 100 kilometrů a dojíždění denně 60 kilometrů vychází doprava autem na zhruba 3 100 korun měsíčně. Pokud je tedy možnost dopravit se do práce hromadným prostředkem, jedná se vždy o levnější variantu. K ceně benzínu je totiž třeba přičíst i celkové náklady na auto a parkování. 

Vyplatí se tak využívat hromadnou dopravu jako je metro, autobus nebo vlak. Většinou lze zakoupit měsíční jízdné, které platí na všechny druhy dopravy. V Praze takový kupón stojí 550 korun na měsíc. Úplně nejlevnější je samozřejmě chůze nebo doprava na vlastním kole. Ve větších městech se ale dají půjčit i takzvaná rekola. Za ta zájemce měsíčně zaplatí 195 korun. 

Přesto, že pohonné hmoty momentálně dosahují svých maximálních částek, pro vlastníky vozidel je dobrou zprávou, že podle analytiků by mohla pandemická opatření přispět k jejich snížení. 

"Přísnější opatření proti pandemii koronaviru jsou zaváděna v mnoha zemích po celém světě. Důsledkem těchto opatření bude snížení mobility lidí. To povede k poklesu poptávky po pohonných hmotách, což by mělo snížit cenu na ropném trhu," řekl hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Pokud vás zajímá více o nákladech na dopravu do práce, prohlédněte si video i s modelovými případy, které vzniklo ve spolupráci Mall TV a společnosti EG.D, dříve E.ON Distribuce.