Češi platí kartami stále víc, hradí s nimi i menší nákupy
Zákazníci v Česku stále častěji dávají přednost bezhotovostní platbám. Kontinuálně roste především úhrada za zboží a služby pomocí platebních karet, zároveň si však Češi zvykli kartou platit také menší nákupy, vyplývá z průzkumu České bankovní asociace.
Průměrná částka zaplacená kartou se v loňském roce pohybovala těsně pod 700 korunami. Oproti roku předchozímu to znamená pokles o přibližně deset procent, což je ukazatelem toho, že dávají zákazníci přednost bezhotovostní platbě i při menších nákupech. Zároveň s tím totiž vzrostla celková hodnota plateb, které pomocí karet proběhly – v loňském roce tak zákazníci zaplatili 477 miliard korun během 684 milionů transakcí.
Čím dál větší roli v konečném čísle hrají také on-line platby, tedy které se odehrávají na internetu skrze aplikace nebo platební brány peněžních ústavů. V minulém roce jich bylo celkem šest procent, do výše korunového objemu procent devět. Na internetu tak zákaznici platí v průměru vyšší částky, než v kamenných obchodech.
Za loňský rok tak proběhlo téměř 40 milionů on-line transakcí, během nichž došlo k platbě 42 miliard korun. Od roku 2013 toto číslo vzrostlo o 78 respektive 76 procent. Pokračující růst zažívají také internetové platby do zahraničí, kterých v loňském roce proběhlo více, než v tuzemsku. Meziročně Češi zaplatili kartou na internetu o třetinu více nákupů, než v roce 2015. Větší průměrnou částku však zákazníci zaplatili u tuzemských obchodníků, než u těch zahraničních.
„Většinou si ani neuvědomujeme, že je „normální“, že u sebe ani moc hotových peněz nemáme, a přitom jsme schopni zaplatit nejen běžný nákup, ale i se najíst či se nechat ostříhat: karty „berou“ všude. Bohužel to ale většinou platí jen ve městech. Už pár kilometrů od Prahy, Brna či jiného většího města, můžete mít problém kartu použít. Kdyby se podařilo podpořit rozšíření placení kartami i v menších sídlech, určitě by to zcela zásadním způsobem ovlivnilo i každoroční statistiky,“ uvádí Tomáš Hládka z České bankovní asociace.
Internet jako nové odvětví
Podle společnosti Selz nyní nakupuje po internetu více než 80 procent lidí s připojením ke globální síti, do příštího roku by mohly nákupy přes e-shopy ve vyspělých zemích činit přibližně desetinu veškerých transakcí s obchody.
Podle průzkumu přepravní firmy DPD v Česku častěji na internetu nakupují ženy, a to v 60 procentech případů. Nejobjednávanějším druhem zboží je kosmetika a módy, online však Češi nakupují také produkty pro volný čas, knihy nebo elektroniku. Oproti zemím západní Evropy však nakupujeme v na internetu méně často, například Němci nebo Britové volí e-shopy ve více než 11 procentech případů.