Dvě třetiny Čechů a Slováků dávají svým dětem kapesné

Více než dvě třetiny Čechů a Slováků dávají svým dětem kapesné. Nejštědřejší však jsou v tomto směru Rusové, pravidelně tam peníze od rodičů dostává až 95 procent dětí. Vyplývá to z červencového průzkumu, který provedla finanční společnost Home Credit ve třech zemích, kde působí.

Podle odborníků je znepokojující, že třetina lidí svým potomkům kapesné nedává. To mívá podle nich za následek, že dítě nezná hodnotu peněz a výrazně se také snižuje jeho schopnost činit v budoucnu zodpovědná finanční rozhodnutí. Vztah k penězům by si prý děti měly budovat už od útlého věku v rodině, finanční vzdělávání by pak nemělo chybět ani ve školách.

„Děti běžně od malička pracují s počítači a mobily, na internetu jsou často zběhlejší než jejich rodiče. Finance jim takhle blízké nejsou,“ sdělil analytik Home Creditu Michal Kozub. Alespoň symbolické kapesné by podle něj dětem pomohlo seznámit se se světem peněz a pomalu do něj proniknout, aby v dospělosti neměly s financemi problémy.

Podle průzkumu pokládají rodiče za ideální věk, kdy by mělo dítě začít hospodařit s penězi, deset let. S pravidelným kapesným od začátku školní docházky, tedy od šesti let, souhlasí 19 procent Čechů. „Rodiče by měli věnovat dostatek času vysvětlování a diskusi o tom, proč dítě kapesné dostává, co se s penězi dělá a na co kapesné může použít. Výše kapesného by samozřejmě měla být úměrná věku,“ řekl psycholog Jiří Brančík.

Jako odpovídající měsíční částku vnímají Češi 200 korun, Slováci deset eur (240 korun) a v Rusku jsou rodiče ochotni podpořit dítě částkou až 500 rublů (téměř 300 korun). „Setkali jsme se i s překvapivými odpověďmi štědrých respondentů, že rozumná výše kapesného je 1000 korun měsíčně a víc,“ dodal Kozub. Takto vysokým kapesným prý rodiče často kompenzují to, že na své potomky nemají čas. Dítě si neuvědomuje hodnotu peněz a vysoké kapesné vnímá jako samozřejmost.

Průzkum rovněž zjišťoval, jak se lidé staví k odměňování dětí za drobné domácí práce. Tři čtvrtiny dotázaných v Česku a Rusku si myslí, že pomáhat doma je samozřejmost a dítě by za to nemělo dostávat speciální odměnu. Čtvrtina připouští, že dítě k úklidu penězi motivuje. Nejpřísnější jsou v tomto případě Slováci - domácí práce a úklid považuje za samozřejmost 87 procent oslovených.Telefonický průzkum proběhl v červenci na vzorku 365 klientů Home Creditu v České republice, 447 na Slovensku a 350 v Rusku.