Japonský trh s bezkontaktními platbami ožívá

Bezkontaktní platba mobilem

Bezkontaktní platba mobilem Zdroj: Mobilmania.cz

Platba pomocí mobilních telefonů začíná být módní i v Zemi vycházejícího slunce, kde zatím vládne hotovost.

Většina asijských zemí nabízí rozličné možnosti bezkontaktních plateb. Pozadu je v tomto směru poněkud paradoxně technologicky vyspělé Japonsko. Tamní internetové firmy to ale chtějí změnit.

Bezkontaktní platby v Japonsku představovaly v roce 2016 v 20 procent celkových spotřebitelských výdajů, což je výrazně méně než v ostatních asijských zemích. V Číně proběhlo ve stejném období bezkontaktně 60 procent plateb a v Jižní Koreji dokonce 89 procent. Japonská vláda by nicméně ráda poměr bezkontaktních plateb do roku 2025 navýšila na 40 procent.

Do boje tak vstupuje například server Yahoo, který se v oblasti QR plateb spojil s investiční skupinou SoftBank. Jejich služba PayPay začala v červnu využívat technologii největšího indického poskytovatele bezkontaktních plateb Paytm, který je průkopníkem QR plateb a jeho služby využívá více než 350 milionů lidí.

Od svého spuštění v říjnu začala platforma nabízet bonus 500 jenů všem zákazníkům, kteří si stáhnou mobilní aplikaci a ověří ji platným telefonním číslem. Obchodníkům navíc PayPay nebude až do roku 2021 účtovat žádné poplatky za „skenování uživatelů“.
Platby pomocí QR kódu chce příští rok spustit internetový gigant Rakuten a zavedení mobilních plateb plánuje i oblíbená komunikační aplikace Line, kterou v Japonsku používá více než polovina obyvatel.

Boj o trh s QR platbami nevzdává ani fintechový start-up Origami, který sází na to, že obchody budou chtít uživatele i oslovit. Pomocí aplikace by tak mohly svým zákazníkům zasílat například kupóny a upozornění. „Mluví se o válce mobilních plateb, ale naším hlavním nepřítelem je hotovost. Když náš trh poroste, vyděláme na tom všichni,“ říká zakladatel firmy Jošiki Jasui.

Hlavní výhoda plateb pomocí QR kódu je, že zákazníkům stačí mobilní telefon vybavený fotoaparátem. Naopak instalace platebních terminálů NFC může být pro obchodníky poměrně nákladná.