Šmejc z PPF: Dokážeme pracovat víc, než je v západě Evropě zvykem | E15.cz

PPF vycouvá z Číny, zaměří se na Evropu. Umíme pracovat víc, než je zvykem na Západě, říká Šmejc

Nový generální ředitel PPF Group Jiří Šmejc se chce více zaměřit na investice v západní Evropě.
Nový generální ředitel PPF Group Jiří Šmejc se chce více zaměřit na investice v západní Evropě.
• 
ZDROJ: PPF Group

Jaroslav Krejčí

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Česká finanční skupina PPF se chce do budoucna více zaměřit na investice v západní Evropě. Naopak hodlá postupně opustit čínský trh, kde již podnikatelské prostředí zejména kvůli regulacím čínské vlády nepřeje splátkovému byznysu – a tedy ani aktivitám společnosti Home Credit, jako tomu bylo v minulosti. Nový generální ředitel PPF Jiří Šmejc se vyjádřil rovněž k dalším záměrům s Air Bank a podílu v Moneta Money Bank.

„Těžiště investic vidím v Evropě. Jsme poměrně silně zainvestovaní na Balkáně, takže by se mi líbily dealy v západní Evropě, abychom skupinu více geograficky diverzifikovali,“ řekl Šmejc, který je oficiálně v čele PPF od poloviny června. Ve funkci nahradil Ladislava Bartoníčka. Ten společnost řídil od loňské tragické smrti zakladatele Petra Kellnera.

Zaměřit se chce Šmejc, který je většinovým majitelem v investiční skupině Emma Capital a jehož jmění loni magazín E15 odhadl na bezmála 20 miliard korun, hlavně na projekty v oborech, kde již PPF působí. Představit si dokáže například investice do telekomunikačních aktiv. Právě telekomunikace jsou vedle financí, strojírenství, nemovitostí, médií a rovněž biotechnologické firmy Sotio jedním z hlavních pilířů podnikání PPF.

 „Což ale nevylučuje, že pokud bude oportunita zajímavá, budeme investovat i jinam,“ uvedl investor a podnikatel v úterý při setkání s novináři. 

Miliardář věří, že PPF má sílu se v západní Evropě prosadit. Velkou přednost vidí v lidech, kteří pro skupinu pracují. „Jsme schopní pracovat více, než je v západní Evropě zvykem. Naši lidé jsou efektivnější i díky zkušenostem z Asie, kde musíme konkurovat firmám, jako je Alibaba,“ řekl.

Investice v západní Evropě by byly náročnější na kapitál, podle Šmejce by se tedy skupina pravděpodobně spojila s jinými investory, například s firmami z oblasti private equity či některou z velkých family office. „Mám větší ochotu spojit se s jinými investory. Petr Kellner byl v tomhle víc solitér,“ poznamenal.

Čína už netáhne

Skupina PPF se naopak hodlá stáhnout z čínského trhu, který byl takřka až do příchodu covidu velmi lukrativním. Kvůli zpřísňování regulací v oblasti spotřebitelských půjček, kde byl Home Credit jedním z hlavních hráčů, i pandemii se však situace změnila. „Situace na čínském trhu spotřebitelskému financování nepřeje. Nepřeje mu už dlouho, a nepřeje mu čím dál víc,“ řekl Šmejc. Ten drží v Home Creditu minoritní podíl.

Situaci dokreslil vývojem počtu subjektů na čínském trhu – v dobách největšího boomu, tedy zhruba v letech 2017 a 2018, Home Credit konkuroval zhruba 15 tisícům peer-to-peer platformám. Dnes jsou už jen dvě.

Manažer prozradil, že PPF hledá pro čínský Home Credit strategického partnera. Ten by měl napřed získat majoritu a následně firmu postupně ovládnout celou. Home Credit se mimochodem nedávno stáhnul z Ruska, důvodem byla válka na Ukrajině. Kupci byli místní investoři v čele s Ivanem Tyryškinem.

Ve zbytku Asie s partnery

Stahovat se však PPF nechce na rozdíl od Číny z jiných asijských trhů, i tam však pro splátkovou společnost hledá strategické partnery. Důvod je ten, že jako firma se zahraničním majitelem nemá Home Credit takřka šanci získat bankovní licenci. Nemůže tak získávat peníze na poskytování spotřebitelských půjček od vkladatelů, což prodražuje financování.

„Tím, že nesbíráte retailová depozita, nejste schopni získat levné zdroje, jako to dokáže v Česku Air Bank. Je to značná nevýhoda. V případě jakékoliv krize se může stát, že funding není dostupný,“ vysvětlil Šmejc. „Takže se díváme v Asii po partnerech, kteří mají bankovní zdroje a umožnili by nám podnikání rozvíjet,“ dodal s tím, že již probíhají jednání s konkrétními hráči.

Jednání jsou podle Šmejce na různých trzích v různě pokročilých fázích. Home Credit podniká v jižní a jihovýchodní Asii v Indonésii, Indii, Vietnamu a na Filipínách.

Šmejc se vyjádřil také k plánům s Air Bank. Tu chtěla skupina PPF spojit s Moneta Money Bank, z dlouho připravované transakce, díky které měla vzniknout jedna z největších bank na tuzemském trhu, však na konci května mimo jiné kvůli nepříznivému ekonomickému vývoji sešlo.

Nejistý osud podílu v Monetě

Šmejcovi se navíc příliš nezamlouvaly podmínky obchodu. „Viděl jsem větší hodnotu v Air Bank. Byl jsem přesvědčený, že jí prodáváme příliš levně. V dnešním prostředí vysokých úrokových sazeb byla transakce velmi neefektivní,“ vysvětlil. 

Podnikatel a investor věří, že Air Bank se může dál rozvíjet sama. Pomoci tomu má i silné povědomí o značce. „Může dál silně růst, ať už z hlediska objemu aktiv, počtu zákazníků i ziskovosti,“ řekl.

Co se týče Moneta Money Bank, kde PPF i po zrušení dealu nadále drží téměř 30procentní podíl, se Šmejc a jeho kolegové teprve rozhodují, co bude dál. „Někdy je lepší si věci v klidu promyslet,“ poznamenal a do budoucna nevyloučil například prodej podílu či jeho části buď na trhu, či přímo vybranému partnerovi. „Variant, co s podílem, je hodně. Když se podíváte, jak turbulentní je okolní svět, tak je to otázka toho, jaká bude situace ve chvíli, kdy k něčemu dospějeme,“ řekl.

Šmejc se stal generálním ředitelem po dohodě s vdovou Renátou Kellnerovou, která je až do dokončení probíhajícího dědického řízení správkyní pozůstalosti. Role se ujal s podmínkou, že bude mít od rodiny silný mandát a nebude jen „pouhý“ manažer, ale i partner skupiny. Při nástupu se tedy Šmejc dohodl na opci na odkup až desetiprocentního podílu ve skupině PPF. Uplatnitelná je po třech letech, v roce 2025. Podmínkou bude docílení dohodnutého zvýšení hodnoty celé skupiny. 

Kellnerová společně s rodinou vlastní 98,93 procenta akcií. Zbylé akcie vlastní stejným dílem Bartoníček a Jean-Pascal Duvieusart.

Investiční skupina PPF podniká v 25 zemích v Evropě, Asii a v Severní Americe. Investuje do finančních služeb, telekomunikací, médií, biotechnologií, nemovitostí či strojírenství. Do skupiny patří například splátková společnost Home Credit, dále Air Bank, telekomunikační firmy Cetin a O2, mediální společnost Central European Media Enterprises (CME), nemovitostní skupina PPF Real Estate Holding, strojírenská firma Škoda Transportation nebo provozovatel mýta v ČR CzechToll.

V loňském roce dosáhla skupina PPF čistého zisku ve výši 239 milionů eur, v přepočtu 5,9 miliardy korun. O rok dříve měla ztrátu 249 milionů eur. Celková aktiva skupiny se loni zvýšila a překročila 42 miliard eur, tedy přibližně 1,04 bilionu korun.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newslettery