Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty | E15.cz

Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty

Robert Břešťan

Doba, kdy auta "z donucení" musela jezdit na dřevoplyn, se mohou vrátit zpět, ovšem ve výrazně modernějším hávu. V podobě čisté syntetické nafty, právě s podílem zkapalněného plynu z dřevní štěpky. Významnou roli v tom hraje česká technologie.

Pokud by se nová technologie produktu ze směsi zkapalněného zemního plynu a dřevoplynu na trhu prosadila, byla by to i cesta pro renesanci nyní velmi kritizovaných „nafťáků“.

Diesel koneckonců nezatracuje ani předseda představenstva Škoda-Auto Bernhard Maier. "Vycházíme z toho, že v roce 2025 bude asi čtvrtina nově prodaných aut vybavená elektrickým pohonem. To ale taky znamená, že převážná část vozidel (75 procent) bude mít pořád konvenční pohon. Aby i v budoucnu mělo co nejvíc lidí možnost cenově dostupné a udržitelné mobility, potřebujeme i dál "čisté" a efektivní spalovací motory, a k nim prokazatelně patří i diesely," říká Maier pro HlídacíPes.org.

„Naše heslo je, že motory za problémy nemůžou, může za to palivo. Kdyby Volkswagen používal ve svých motorech naši naftu, neměl by problém,“ je přesvědčen někdejší ředitel CzechInvestu Jan Amos Havelka. Ten nyní zastupuje českou firmu Air Technik, která se na vývoji nové čisté nafty podílí díky své unikátní technologii na zplyňování dřevní štěpky.

Bilance: Bohaté Česko se dál zadluží, kvůli investicím do budoucnosti to ale nebude

Ke spolupráci ji vyzvala kanadská firma Expander Energy, která pracuje s efektivnější výrobou nafty ze zemního plynu, dlouho marně po světě sháněla někoho, kdo by byl schopný dodat do jejich paliva nezbytnou biosložku.

„Vtip je v tom dostat do procesu právě obnovitelné zdroje a snižovat závislost na fosilním palivu. Výsledkem je technologie BGTL (Biomass Gas to Liquid) splňující nejpřísnější emisní normu euro 6,“ říká zástupce firmy (a někdejší ředitel CzechInvestu) Jan Amos Havelka.

„Plyn z biomasy svými vlastnostmi navíc vylepšuje parametry syntetické nafty a plní zároveň i podmínku na podíl obnovitelných zdrojů v palivu. To je ta podstatná česká přidaná hodnota a know-how,“ doplňuje Havelka.

V současnosti plní roli povinné biosložky v naftě prakticky výhradně metylester řepky olejky. Míchání nafty s „řepkou“ označuje Havelka slovem zločin. „Je to zločin proti životnímu prostředí, pěstování řepky má řadu negativních vedlejších efektů,“ konstatuje.

Faktem je, že biopaliva získávaná ze zemědělských plodin by už podle návrhu evropské směrnice neměla po roce 2020 získávat veřejnou podporu.

Ceny bytů jsou nadhodnocené, růst do budoucna představuje riziko, říká Frait z ČNB

„U nás je ale tou biosložkou syntetický dřevní plyn. Podíl takové biosložky by mohl v naftě dosahovat až 20 procent,“ vysvětluje Havelka.

Z plynu vyrobená nafta je podle něj svým složením bez konkurence, především neobsahuje prachové a tuhé částice, která mají hlavní negativní vliv na životní prostředí.

Do roku 2025 chtějí provoz aut s dieselovými pohony s ohledem na stav ovzduší zakázat některá velká města - Paříž, Madrid či Atény.

I některé automobilky už daly veřejně najevo, že velkou budoucnost naftovým motorům nedávají. Právě s ohledem na požadavky na nízké emise a produkci zplodin. Z nedávného průzkumu KPMG vyplynulo, že pro významnou část manažerů světových automobilek je diesel mrtvou technologií. Například japonská Toyota už oficiálně oznámila, že s diesely končí.

„Věříme, že přesvědčíme autoprůmysl, že bezhlavě opouštět diesel je nesmysl. Je to jen politicko-emotivní reakce. Diesel je totiž jinak velice energeticky efektivní, využije z paliva více energie než benzín,“ argumentuje Jan Amos Havelka.

Zemanovi vyzyvatelé by jmenovali soudce vždy, překážkou může být jen zákon

S tím souhlasí i předseda představenstva Škoda-Auto Bernhard Maier. "Rozšiřujeme naši produktovou nabídku o celou škálu pohonných technologií: od efektivních spalovacích motorů, přes motory na zemní plyn až po čistě elektricky poháněná vozidla, která budeme od roku 2020 vyrábět v Mladé Boleslavi," říká s tím, že do výčtu budou nadále patřit právě i naftové motory.

"Moderní dieselové motory jsou stále jedny z nejefektivnějších variant motorů a budeme dál investovat do rozvoje technologie dieselu. Dieselovými motory ale budeme vybavovat především modely od "nižší střední třídy" výše," dodává.

Zda naftové motory přežijí bude možná záviset i na úspěchu či neúspěchu nové technologie zkapalňování plynu a právě míchání s novou biosložkou.

Že projekt má už jasné kontury dokazuje pohled do Kanady. Tam počátkem prosince americká společnost Greyrock Energy oznámila brzké zahájení komerční výroby syntetické nafty – ve svém závodu nedaleko Calgary.

Výsledkem má být podle zástupců firmy „nafta vysoké čistoty, s vysokým cetanovým číslem, bez síry a s dobrými mazacími schopnostmi“.

Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající?

„Spalování této nafty je čisté a vhodné i pro stávající dieselové motory,“ ujišťuje Robert Schuetzle, generální ředitel firmy Greyrock Energy.

Právě od ní kanadský Expander Energy (spolupracující s českou Air Technik) získal licenci. „Produkce syntetických paliv z alternativních zdrojů, včetně přírodního plynu, biomasy, oxidu uhličitého a dalších zdrojů, je důležitý krok ve vývoji čistějších paliv s menší uhlíkovou stopou,“ dodává Schuetzle.

V přípravě je i pilotní linka v Česku. Má mít jen „referenční“ kapacitou asi sta barelů denně. „Nafta musí projít testy a získat akreditaci k prodeji na čerpacích stanicích. Finální cena by měla být na úrovni současných cen nafty, vlastnosti jsou ale lepší,“ říká Havelka. Linka by měla vzniknout v obci Odry v Moravskoslezském kraji.

Autor je šéfredaktorem portálu HlídacíPes.org.

Autor: Robert Břešťan
 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!