OBRAZEM: Spartak oslaví 65 let. Auto na počest Zápotockého ale žádná lidovka nebyla

Výroba vozu Spartak ve škodovce

Výroba vozu Spartak ve škodovce Zdroj: Vilém Heckel

Výroba vozu Spartak ve škodovce
Výroba vozu Spartak ve škodovce
Výroba vozu Spartak ve škodovce
Výroba vozu Spartak ve škodovce
Výroba vozu Spartak ve škodovce
25
Fotogalerie

V roce 1953 inženýři postavili ve škodovce prototyp vozu Spartak, do prodeje se ale dostal až v roce 1955. Jeho cena 38 tisíc korun při průměrném platu 1200 korun rozhodně nebyla lidová.

Škoda Spartak se prvně představila 19. prosince 1953 na počest oslav narozenin prezidenta Antonína Zápotockého. Lidé ale auto oficiálně spatřili až při oslavách 1. května následujícího roku a sériová výroba začala dokonce až v roce 1955. Cena modelu dosahovala od 27 do 38 tisíc při průměrném platu 1200 korun měsíčně.

Jak cena, které byla po měnové reformě příliš vysoká, tak omezený rozsah výroby závodu neměly potenciál pro rozvoj v masovějším měřítku. Spartak se tak i přes ambiciozní plány lidovým vozidlem nestal. Opravdový rodinný dopravní prostředek, Škoda 1000 MB, přišel až v roce 1964.

Podívejte se na další fotografie Viléma Heckela