Přes luxusní sedan k náklaďáku. Připomeňte si historii tatrováckých Präsidentů

Nová Tatra Präsident

Nová Tatra Präsident Zdroj: Pavel Otto

Pokus o reinkarnaci tentokrát již počeštělého jména Prezident učinil v roce 1994 designér Václav Král. Prototyp vznikl ve firmě Ecorra. Václav Král se snažil tvarem přídě (zejména její prostřední části) připomenout slavné předválečné modely značky Tatra. Nakonec však k sériové výrobě nedošlo a vedení automobilky dalo přednost Tatře 700
Replika je naopak ve firemním muzeu kopřivnické automobilky. Vyrobili ji již před padesáti lety.
Skutečně první vyrobený vůz NW Präsident se dochoval a lze jej vidět v Národním technickém muzeu v Praze. Dostal se sem už jako muzejní exponát po návratu z Rakouska v roce 1919.
Za časů Rakousko-Uherské monarchie se jméno vozu jeví dosti nezvykle. Šlo ale o vzdání úcty tehdejšímu prezidentovi Rakouského automobilového klubu.
Kolo automobilu
7
Fotogalerie

Automobilka Tatra již vyrobila téměř polovinu se stodvacetikusové limitované edice modelu Phoenix Präsident. To z něj dělá nejúspěšnější vůz s tímto jménem, které výrobce použil již potřetí.

Před sto dvaceti lety začal Leopold Sviták v kopřivnické továrně Nesseldorfer Wagenbau bez hlubších znalostí o tomto dopravním prostředku stavět první automobil v celém Rakousku-Uhersku.

Na jaře o rok později pak vůz pojmenovaný na počest šéfa Rakouského automobilového klubu Präsident dojel na propagační jízdu do Vídně.

Od té doby vznikly další dva kopřivnické vozy, které používají toto označení - nejprve v roce 1994 podle návrhu designéra Václava Krále prototyp luxusního sedanu, letos pak limitovaná edice nákladního vozu Phoenix.

Celou fotogalerii najdete na serveru Autorevue.cz