Tak se vyrábí Präsident. Prohlédněte si výroční speciál Tatry | E15.cz

Tak se vyrábí Präsident. Prohlédněte si výroční speciál Tatry

Pavel Otto

Do portfolia kopřivnické automobilky patří také limitovaná edice nákladních vozů Tatra Phoenix Präsident. Ta měla připomenout výročí zahájení stavby nejstaršího českého osobního automobilu, od níž loni uplynulo 120 let. Podívejte se, jak probíhá výroba speciálu.

Kabina je nalakována ve speciálním odstínu vínové metalízy a zdobí ji výrazné zlaté nápisy Präsident. Další kulaté výročí slaví Tatra letos. V roce 1898 začala vyrábět první nákladní vozy. 

Od kočárů a bryček k těžkým automobilům

Samotný vznik firmy se datuje červnem 1850, kdy Ignatz Schustala se dvěma tovaryši zahájil v tehdejším Nesselsdorfu výrobu kočárů a bryček. O necelá čtyři desetiletí k nim jeho nástupce přidal železniční vagony.

Významný je právě rok 1897. Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft postavila jeden z prvních sériově vyráběných osobních vozů na světě se spalovacím motorem Präsident a o rok později první nákladní automobil. Název Tatra nese společnost od konce první světové války.

Za vznikem Präsidenta stojí moravský konstruktér Leopold Sviták společně s rakouským průkopníkem automobilismu Hansem Ledwinkou, později Janem Ledvinkou, který byl jednou ze stěžejních osobností továrny Tatra. Od jeho úmrtí uplynulo 2. března 50 let.

Základním kamenem tatrovek a vůbec celosvětové proslulosti značky je originální koncepce podvozkového páteřového rámu z roku 1923 s centrální nosnou rourou, kterou navrhl právě Ledvinka. U těžkých nákladních aut byla jeho koncepce - projedeme tam, kde jiní neprojedou - poprvé uplatněna už rok od svého zrodu.

 

Podpořte E15 v anketě Křišťálová lupa

Deník E15 byl nominován v anketě Křišťálová Lupa 2020 o nejlepší zpravodajský web v Česku. Podpořte nás svým hlasem - ZDE.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!