S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody

Autonomní vůz, ilustrační foto

Autonomní vůz, ilustrační foto Zdroj: Valeo

Jiří Liebreich

Pojišťovny se připravují na havárie, do kterých se zapletou autonomní vozidla. Česká asociace pojišťoven očekává, že s vyšším zastoupením drahých samořiditelných vozů dopravních nehod ubude, ale citelně vzroste celková výše škod.

„Očekáváme pokles nejzávažnějších škod na zdraví, které jsou pro pojišťovny velice finančně náročné. Samořiditelná auta jsou ale vybavená mnoha sofistikovanými senzory, které stojí desetitisíce dolarů. Když se takový vůz ťukne s jiným, výše materiálních škod bude hrozně vysoká,“ říká Lukáš Houska, spoluautor analýzy autonomních vozidel pro asociaci pojišťoven.

Podle ní by k většinovému zastoupení autonomních vozidel ve vozovém parku v Česku mělo dojít nejdříve v roce 2037, přičemž lze očekávat pokles nehodovosti ze stávajících 3,5 škody na sto vozidel na 0,5 škody.

Vyšší pořizovací cena vozů nové generace však může pozitivně ovlivnit výši pojistného pro koncové uživatele. Díky výrazně většímu množství dat, která autonomní vozidla nasbírají oproti klasickým autům, se zjednoduší rekonstrukce dopravní nehody, viník tak bude snáz odhalitelný.

„Likvidace pojistných událostí bude záležitostí pro IT experty. S tím, jak se bude snižovat nehodovost, si nedovedu představit, že by dlouhodobý vývoj měl vést k jinému efektu než ke snižování výše pojistného,“ uvádí výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Součástí pojistky novodobých automobilů bude také ochrana před kybernetickým útokem. Pokud by byl software vozu napaden, útočník by získal veškerá data o řidiči. Vyloučit nelze ani teroristický útok, během kterého by agresor ovládal vůz na dálku.

„Moderní vozy generují mnoho osobních dat o řidiči, ta mohou být snadno zneužitelná. Sledovat proto budeme nejen technický stav vozu, ale například i aktualizace antivirového softwaru,“ dodává Houska.

Podívejte se, jak vypadá jízda bez řidiče v běžné dopravě:

Video placeholder

Waymo a jízda bez řidiče v běžné dopravě • Živě.cz