Další krok k revoluci. Autonomní auta už nemusí mít lidskou posádku

Ford vyšle své autonomní vozy do Evropy, konkrétně do Velké Británie a do Německa

Ford vyšle své autonomní vozy do Evropy, konkrétně do Velké Británie a do Německa Zdroj: Archiv

Google stáhl náklady na svůj autonomní vůz o 90 %
Tesla vyráběná auta připraví na autonomní režim
Autonomní vůz Google
Autonomní vůz Googlu zastavila policie. Jel moc pomalu a blokoval provoz
Volvo převezme odpovědnost za nehody svých autonomních vozů
6
Fotogalerie

Vývoj vozů, jež budou schopné aspoň částečné jízdy bez řidiče, patří v současnosti mezi jednu z největších priorit automobilových výrobců a technologických společností. Firmy se předhánějí v tom, která jako první uvede dokonalejší systém. V tom by jim mohla pomoci nová legislativní změna v americké Kalifornii. 

Nejlidnatější stát Spojených států je známý přítomností desítek technologických společností a startupů, jež zbytek světa překvapují svými inovacemi v různých polích techniky a informačních technologií. Zároveň Kalifornie patří mezi sedm států, jež legislativně umožňují testování autonomních, neboli autopilotních vozů na svých veřejných komunikacích. Toho tak využily konglomeráty jako Google, Ford nebo přepravní společnost UBER.

Nyní však udělala Kalifornie další krok k tomu, aby se technologie autonomních vozů stala realitou. V pátek místní úřad pro motorová vozidla navrhl úpravu, která by umožnila na tamějších silnicích provoz absolutních autonomních vozů. Tedy nejen bez volantu, pedálů a dalších ovládacích prvků, ale rovněž bez nutnosti lidské posádky.

Ta musí být v současnosti přítomná uvnitř vozu, aby v případě jakýchkoliv potíží převzala řízení či jinak zasáhla. Kalifornie se tak postaví po bok státu Michigan, který si podobný zákon odhlasoval v prosinci.

V rámci silničního testování by se tedy takové automobily mohly dostat na veřejné silnice již koncem letošního roku. A během roku 2018 možná první takové dopravní prostředky zavítají k prvním zákazníkům. „Kalifornie udělala obrovský krok, je to vzrušující,“ uvedl pro agenturu AP Bryant Walker Smith, profesor práva na univerzitě v Jižní Karolíně, který se problematikou autonomního provozu dlouhodobě zajímavé. 

I přesto, že návrh může nést závan vzdálené budoucnosti, na legislativní úpravu se čekalo přibližně dva roky. To její autoři vysvětlují pečlivou přípravou zákona tak, aby mohl být v praxi bez problému aplikovatelné a nebylo nutné ho brzy znovu přepracovávat.

Zároveň ale vyvstávají kritické hlasy, podle kterých zákon nebude chránit veřejnost a je postaven na míru průmyslu a technologickým společnostem. To však neznamená, že by se obyvatelé Kalifornie měli bát o své zdraví. Všechny vozy bez lidské posádky budou muset být monitorovány na dálku a v případě jakýchkoliv problémů vozy samy sebe odstaví u krajnice.

Podporovatelé technologie právě bezpečnost technologie vyzdvihují. Dceřiná společnost Googlu Waymo, jež se vývojem autonomních vozů zabývá, v minulosti oznámila, že její vozy ujely vzdálenost 683 tisíc kilometrů a zásah lidské posádky byl nutný pouze v jedenácti krizových situacích.

V současnosti běží regulaci zákonná 45 denní lhůta, během které je možné změnu zákona komentovat, po uplynutí doby bude následovat veřejné slyšení.