VW Golf se ihned po svém příchodu usadil v čele celoevropského žebříčku nejprodávanějších aut, odkud vystrnadil… koho jiného než předchozí generaci Golfu. Volkswagen nižší střední třídy zkrátka splňuje představy většiny zákazníků o ideálním kompaktním autě dlouhodoběji a konzistentněji než kdokoliv jiný na trhu.
Každému, co jeho jest
Jedním z dílčích faktorů, které se na dlouhodobých prodejních výsledcích Golfu podílejí, je ochota Volkswagenu obsluhovat i okrajové cílové skupiny. Počtem kombinací motorů, převodovek a výbavy na přání si Golf nezadá s prémiovými značkami. Skvělým příkladem je pohon všech kol 4MOTION. I 28 let poté, co Volkswagen uvedl na trh první Golf s pohonem všech kol (tehdy označovaným Syncro), zůstává možnost obou poháněných náprav v nižší střední třídě téměř ojedinělou.
Nepočítáme-li sportovní verze GTI a GTD, je Golf 2.0 TDI 4MOTION vůbec nejdražší verzí z rozsáhlé nabídky Golfu. Dodává se výhradně v nejvyšším stupni výbavy Highline a při ceně 596 900 Kč je o plných 70 procent dražší než základní 1.2 TSI Trendline.
Za svoje peníze dostanete techniku nové generace. Přeplňovaný čtyřválec z nové řady EA288 má se svým předchůdcem shodný jediný konstrukční rozměr – rozteč válců. Oddělený chladicí okruh umožňuje rychlejší zahřátí na provozní teplotu a v Golfu 4MOTION má 2.0 TDI i dvojici vyvažovacích hřídelí.
Výsledných 150 koní (110 kW) a 320 Nm stěží majitele stávajících TDI ohromí, to uměl Passat s jedna-devítkou už před dvanácti lety. Vyniká ovšem bezprostředností reakcí zejména v dolní polovině otáčkoměru a energickým nástupem síly ve středním rozsahu.
Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion |
Nejpodstatnější novinkou nového TDI (a fakticky hlavním důvodem přechodu na novou řadu) je ale čistší složení výfukových plynů a z něj vyplývající potenciál rozvoje TDI v éře dalšího zpřísňování emisních norem. Motor byl konstruován už s ohledem na blížící se normu Euro VI.
Volkswagen tvrdí, že nové 2.0 TDI jsou při shodných podmínkách asi o 0,2 l/100 km úspornější než předcházející verze.
Těžší, ale stejně rychlý
VW Golf sedmé generace používá k pohonu všech kol pátou generaci mezinápravové spojky Haldex, lehčí, kompaktnější a jednodušší než dříve. Přesto je model 4MOTION o 95 kg těžší než Golf 2.0 TDI s pohonem předních kol. Přitom ale zvládá akceleraci 0-100 km/h za stejných 8,6 s jako „předokolka“. Je totiž zpřevodován víc do síly.
Výsledek je nabíledni: čtyřkolka má o 5 km/h nižší maximální rychlost a přibližně o 15 procent vyšší spotřebu (4,7 vs. 4,1 l/100 km v kombinovaném cyklu). Reálná spotřeba se pohybuje od necelých pěti litrů při klidné jízdě konstantní rychlostí až po nějakých 8,6 l/100 km při intenzivním zatížení. Z logiky věci ale bude vždy plus minus o těch patnáct procent vyšší než v případě Golfu 2.0 TDI 4MOTION. Stojí to za to?
Přijde na to. Na sněhu samozřejmě není o čem mluvit, ale na suchém nebo i navlhlém asfaltu se Golf s Haldexem páté generace chová téměř stejně jako předokolka. Ovšem taková, která má za všech okolností stoprocentní trakci. Na výjezdu z ostřejších zatáček Golf zcela postrádá těžkopádnost tradičních čtyřkolek a působí agilněji než verze s předním pohonem.
Pozor na menší kufr
Největší kompromis budou muset zájemci o Golf s pohonem všech kol udělat v otázce přepravní kapacity. Zavazadlový prostor verze 4MOTION má stejnou délku (839 mm) i šířku (1003 mm v nejužším místě) jako u předokolek, ale je menší. Objem se proto zmenšil z 380 na 343 litrů, respektive z 1270 na 1233 po sklopení opěradel zadních sedadel. Potřebám mladé rodiny kapacita zavazadelníku nedostačuje.
Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion |
Golf 4MOTION je zatím k mání výhradně s manuální převodovkou a vznětovým motorem. Vedle testovaného 2.0 TDI mohou zákazníci sáhnout i po šestnáctistovce, která je o 45 koní slabší a o 78 000 Kč levnější. Příplatek za pohon všech kol činí v obou případech přesně 60 000 Kč.
Něco za něco
VW Golf sedmé generace bezpochyby představuje vrchol evropské nižší střední třídy – a verze 4MOTION není výjimkou. Zdaleka ne všichni z těch, kteří si tuto variantu zvolí, ale její přednosti také skutečně využijí. Proto doporučujeme každému zájemci dobře zvážit, zda pro něj nejsou menší spotřeba a vyšší přepravní kapacita po 99 procent času důležitější než jistota vyplývající z pohonu všech kol.