Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion: Pevně na všech čtyřech

Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion

Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion Zdroj: redakce

Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion
Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion
Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion
Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion
Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion
14
Fotogalerie
Ani nejnovější Golf s nejnovějším systémem pohonu všech kol nedokáže popřít fyziku: Výměnou za větší jistotu na kluzkém povrchu musíte být připraveni akceptovat kompromisy v každodenním provozu.

VW Golf se ihned po svém příchodu usadil v čele celoevropského žebříčku nejprodávanějších aut, odkud vystrnadil… koho jiného než předchozí generaci Golfu. Volkswagen nižší střední třídy zkrátka splňuje představy většiny zákazníků o ideálním kompaktním autě dlouhodoběji a konzistentněji než kdokoliv jiný na trhu.

Každému, co jeho jest

Jedním z dílčích faktorů, které se na dlouhodobých prodejních výsledcích Golfu podílejí, je ochota Volkswagenu obsluhovat i okrajové cílové skupiny. Počtem kombinací motorů, převodovek a výbavy na přání si Golf nezadá s prémiovými značkami. Skvělým příkladem je pohon všech kol 4MOTION. I 28 let poté, co Volkswagen uvedl na trh první Golf s pohonem všech kol (tehdy označovaným Syncro), zůstává možnost obou poháněných náprav v nižší střední třídě téměř ojedinělou.

Nepočítáme-li sportovní verze GTI a GTD, je Golf 2.0 TDI 4MOTION vůbec nejdražší verzí z rozsáhlé nabídky Golfu. Dodává se výhradně v nejvyšším stupni výbavy Highline a při ceně 596 900 Kč je o plných 70 procent dražší než základní 1.2 TSI Trendline.

Za svoje peníze dostanete techniku nové generace. Přeplňovaný čtyřválec z nové řady EA288 má se svým předchůdcem shodný jediný konstrukční rozměr – rozteč válců. Oddělený chladicí okruh umožňuje rychlejší zahřátí na provozní teplotu a v Golfu 4MOTION má 2.0 TDI i dvojici vyvažovacích hřídelí.

Výsledných 150 koní (110 kW) a 320 Nm stěží majitele stávajících TDI ohromí, to uměl Passat s jedna-devítkou už před dvanácti lety. Vyniká ovšem bezprostředností reakcí zejména v dolní polovině otáčkoměru a energickým nástupem síly ve středním rozsahu.

Volkswagen Golf 2.0 TDI 4MotionVolkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion | redakce

Nejpodstatnější novinkou nového TDI (a fakticky hlavním důvodem přechodu na novou řadu) je ale čistší složení výfukových plynů a z něj vyplývající potenciál rozvoje TDI v éře dalšího zpřísňování emisních norem. Motor byl konstruován už s ohledem na blížící se normu Euro VI.

Volkswagen tvrdí, že nové 2.0 TDI jsou při shodných podmínkách asi o 0,2 l/100 km úspornější než předcházející verze.

Těžší, ale stejně rychlý

VW Golf sedmé generace používá k pohonu všech kol pátou generaci mezinápravové spojky Haldex, lehčí, kompaktnější a jednodušší než dříve. Přesto je model 4MOTION o 95 kg těžší než Golf 2.0 TDI s pohonem předních kol. Přitom ale zvládá akceleraci 0-100 km/h za stejných 8,6 s jako „předokolka“. Je totiž zpřevodován víc do síly.

Výsledek je nabíledni: čtyřkolka má o 5 km/h nižší maximální rychlost a přibližně o 15 procent vyšší spotřebu (4,7 vs. 4,1 l/100 km v kombinovaném cyklu). Reálná spotřeba se pohybuje od necelých pěti litrů při klidné jízdě konstantní rychlostí až po nějakých 8,6 l/100 km při intenzivním zatížení. Z logiky věci ale bude vždy plus minus o těch patnáct procent vyšší než v případě Golfu 2.0 TDI 4MOTION. Stojí to za to?

Přijde na to. Na sněhu samozřejmě není o čem mluvit, ale na suchém nebo i navlhlém asfaltu se Golf s Haldexem páté generace chová téměř stejně jako předokolka. Ovšem taková, která má za všech okolností stoprocentní trakci. Na výjezdu z ostřejších zatáček Golf zcela postrádá těžkopádnost tradičních čtyřkolek a působí agilněji než verze s předním pohonem.

Pozor na menší kufr

Největší kompromis budou muset zájemci o Golf s pohonem všech kol udělat v otázce přepravní kapacity. Zavazadlový prostor verze 4MOTION má stejnou délku (839 mm) i šířku (1003 mm v nejužším místě) jako u předokolek, ale je menší. Objem se proto zmenšil z 380 na 343 litrů, respektive z 1270 na 1233 po sklopení opěradel zadních sedadel. Potřebám mladé rodiny kapacita zavazadelníku nedostačuje.

Volkswagen Golf 2.0 TDI 4MotionVolkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion | redakce

Golf 4MOTION je zatím k mání výhradně s manuální převodovkou a vznětovým motorem. Vedle testovaného 2.0 TDI mohou zákazníci sáhnout i po šestnáctistovce, která je o 45 koní slabší a o 78 000 Kč levnější. Příplatek za pohon všech kol činí v obou případech přesně 60 000 Kč.

Něco za něco

VW Golf sedmé generace bezpochyby představuje vrchol evropské nižší střední třídy – a verze 4MOTION není výjimkou. Zdaleka ne všichni z těch, kteří si tuto variantu zvolí, ale její přednosti také skutečně využijí. Proto doporučujeme každému zájemci dobře zvážit, zda pro něj nejsou menší spotřeba a vyšší přepravní kapacita po 99 procent času důležitější než jistota vyplývající z pohonu všech kol.