Knižní trh je v krizi. Internet malé firmy nespasí, chtějí obchodovat bez prostředníků | E15.cz

Knižní trh je v krizi. Internet malé firmy nespasí, chtějí obchodovat bez prostředníků

Michal Kalina

Malá knihkupectví a nakladatelství se snaží prodávat knihy jinak než před uzavřením provozoven kvůli koronaviru. Obchody přes internet jim však všechny náklady nepokryjí. Proto se zapojují i do iniciativy, která by obešla distribuční firmy.

Několik desítek z nich postupně podpořilo iniciativu spolku Knihex, který dosud pořádal pro malé nakladatele hlavně prodejní akce. Cílem je propojit tyto firmy tak, aby obchodovaly s knihami přímo mezi sebou a nepřicházely o další peníze za provize distribucím.

„Síť jsme začali připravovat v lednu s tím, že budeme pokračovat v létě. Situace se nyní ale radikálně změnila, a tak se snažíme o její nastartování co nejdříve,“ vysvětlila předsedkyně Knihexu Karolina Vaňková.

Spolek prozatím začal vyjednávat s knihovnami o podmínkách, za kterých by mohly odebírat knihy přímo od menších nakladatelů a přitom dodržely požadavky na co nejnižší nákupní ceny. To by se mohlo podle Vaňkové povést již brzy a alespoň částečně vynahradit propad příjmů.

„Vize je propojení malých knihkupců a nakladatelů prostřednictvím on-line katalogu, přes který by si mohli napřímo objednávat,“ doplnila Vaňková. „My bychom pak stanovili podmínky, za kterých by se měla distribuce odehrávat. Ostatní by už bylo na nich,“ dodala.

Na rozjezd projektu však potřebuje spolek peníze. O finance má zažádáno u Norských fondů, rozhoduje se však až na podzim. Knihex proto bude vyjednávat o podpoře s ministerstvem kultury.

Iniciativu spolku podpořil také majitel Vršovického knihkupectví v Praze 10 Martin Kubík. Během omezení prodeje má jistou výhodu v tom, že jeho obchod s knihami je zároveň výdejnou e-shopu, na které se vládní opatření nevztahují. Pro zákazníky je i nyní osobní odběr zajímavý.

„V Praze je takových knižních výdejen asi pět, takže zájem vzrostl. Nyní máme objednávek asi o polovinu více než obvykle,“ uvedl. Přesto nečeká, že by mu tento způsob prodeje pokryl náklady na provoz a bude se například snažit s majitelem prostor vyjednat snížení nájmu. Podobně jsou na tom i další prodejci, kteří se snaží motivovat internetové zákazníky i slevami.

Vinohradské knihkupectví Book Therapy zase ještě před zavedením vládních opatření spustilo možnost objednávek přes aplikaci WhatsApp. Zákazník tam najde předvybrané novinky a může si je nechat doručit domů. Podle majitelů díky této službě klesly tržby nyní zhruba „jen“ o 50 procent.

U nakladatelů je propad výrazně prudší, protože velké knižní distribuce jim nedávno omezily platby za knihy.

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!