Kraft se svou strategií narazil, neúspěšná fúze s Unileverem ukazuje její limity
Pro potravinářský gigant Kraft Heinz může být zajímavé hledat partnery k fúzi mimo obor, akcie výrobců drogistického zboží vzrostly o téměř tři procenta.
Po neúspěšné snaze o spojení s potravinářským a drogistickým konglomerátem Unilever analytici a investoři podle agentury Reuters odhadují další akviziční záměry Kraftu. Souběžně s jeho zájmem o Unilever totiž o téměř tři procenta vzrostla hodnota akcií drogistických firem Colgate-Palmolive, Clorox a Church & Dwight. Podobným tempem naopak klesla hodnota potravinářských společností General Mills, Kellog a Mondelez.
Agentura Reuters uvádí, že pokus o koupi Unileveru svědčí o tom, že Kraft si začíná uvědomovat limit vlastního obchodního modelu. Potýká se totiž s klesajícím odbytem svého zboží, zejména cukrovinek, přičemž řešení situace by mohlo spočívat v expanzi na zcela nový tržní segment. A to právě i pomocí fúze.
Snaha o spojení Kraftu s Unileverem tak v tomto směru představoval logický krok, neboť 60 procent produkce druhé řečené firmy tvoří spotřební a drogistické zboží. Analytická společnost Sanford C. Bernstein navíc upozorňuje, že počet potravinářských firem vhodných pro další akvizice s Kraftem není nekonečný.
Podle Reuters dosavadní strategii fúzí Kraftu s jeho přímou konkurencí vystihovalo krédo „získat podíl, osekat náklady a proces opakovat“. Tento model ovšem v případě potenciálního odkupu Unileveru narazil, podle zdrojů agentury Reuters byly důvodem obavy z osekání investičních plánů a utlumení rozvoje vlastních značek.
Colgate PalmoliveTržby 2016: 15,2 miliardy dolarů (5 procent pokles) CloroxTržby 2016: 5,76 miliardy dolarů (1,9 procenta pokles) Church & DwightTržby 2016: 3,5 miliardy dolarů (3 procenta nárůst) |