Německý výrobce sportovního oblečení a obuvi Adidas představil model sportovních bot s individualizovanou podrážkou vyráběnou technologií 3D tisku s názvem Futurecraft 4D. Na její výrobě spolupracuje s americkým start-upem ze Silicon Valley. Cílem Adidasu je výroba obuvi na míru.
Adidas již zákazníkům umožňuje vybrat si barvu a vzor bot objednaných on-line. Díky technologii 3D tisku bude možné vytvářet limitované edice i podrážky přizpůsobené individuální váze a způsobu chůze.
Využít 3D tisk k výrobě individualizované obuvi se pokoušejí i rivalové Adidasu, a to Nike, Under Armour a New Balance. Nedostaly se ale zatím dál než k prototypům, sportovním botám pro sponzorované atlety a drahým originálním modelům, uvedla agentura Reuters.
Výroba za pomoci tradičních 3D tiskáren je totiž pomalejší a dražší než dosavadní výrobní technologie. Výsledný výrobek navíc často nedosahuje kvalit obuvi vyráběné tradiční metodou.
Adidas se ale spojil s americkým start-upem ze Silicon Valley, firmou Carbon. Ta vyvinula pokročilou technologii 3D tisku. Díky tomuto partnerství je Adidas teď schopen vyrábět stejně kvalitní obuv rychle a za cenu, která umožňuje masovou výrobu.
Firma proto mluví už ne o 3D, ale o 4D technologii. "Je to milník nejen pro naši společnost, ale z hlediska celého průmyslu. Zbořili jsme další hranice," poznamenal šéf technologických inovací v Adidasu Gerd Manz. Firma doufá, že letos prodá 5000 4D tenisek, na příští rok jich plánuje už 100 tisíc.
Technologie 3D rovněž umožní zkrátit dobu, za níž se nový model dostane k zákazníkovi. Nyní je to 12 až 18 měsíců. Adidas proto nasadí v Německu a v USA do továren roboty.
Video: Jak se budou letos zvyšovat mzdy?