Analytik: Peníze ušetřené v zimě utratí lidé za letní dovolenou

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Holiday World

Jaromír Beránek z analytické firmy Mag Consulting dlouhodobě sleduje trendy v cestovním ruchu. Letošní letní sezona bude podle něj mimořádně úspěšná.

E15: Dlouhá léta se mluví o přílišném množství cestovních kanceláří na trhu, stejně tak dlouho se předpovídá jejich úbytek a konsolidace trhu. Bude se konečně něco v tomto dít?

Počet cestovních kanceláří se nesnižuje, naopak dochází stále k mírnému nárůstu. Lze těžko předpokládat, že se trh v nejbližších dvou třech letech bude výrazněji konsolidovat. Ale na druhé straně je skutečností, že pět až deset největších cestovních kanceláří si vede stále lépe a lépe, což ukazují hospodářské výsledky většiny z nich. Domnívám se také, že do jednoho až dvou let na náš trh vstoupí další velké zahraniční cestovní kanceláře. Jak víme, Exim Tours už zcela ovládli Němci.

E15: Neslučují se tedy firmy, ale koncentruje se poptávka k velkým značkám?

Určitě ano. Poptávka se stahuje k velkým cestovním kancelářím, vyjíždí s nimi stále více turistů. Bylo by ale chybou menší kanceláře odepisovat. V posledních letech u nich došlo k určité specializaci, což je pro ně cesta. Čeští zákazníci specializaci do určité míry vyžadují.

E15: Specializace je tedy šance na přežití těch menších?

Ano. Ale nemluvím o specializaci na jednu destinaci, protože takové obchodní zaměření je vždy nebezpečné. Stačí nějaká banalita, třeba že je u pobřeží spatřen žralok, který sice nikdy nikoho nesežral, ale může to od dané destinace odradit desetitisíce zákazníků. Když mluvím o specializaci, mám na mysli třeba zaměření na nějakou činnost. Ať už jsou to vodní sporty, paragliding, lyžařské zájezdy nebo jiný adrenalin.

Jaromír Beránek z analytické firmy Mag ConsultingJaromír Beránek z analytické firmy Mag Consulting | Jan Sindelar

E15: Co lidi vede k velkým značkám?

Důvodů je několik. Mají samostatné chartery, tudíž je určitá garance že let bude zachován a odstartuje více méně na čas. Velké cestovky mají ze své podstaty také širší spektrum zájezdů.

E15: Jak se bude podle vás vyvíjet poptávka po zájezdech v letošním roce?

Letní sezona by mohla být velmi úspěšná. Kvůli teplé zimě si mnoho rodin nedopřálo na plánované patřičné úrovni zimní dovolenou, čímž vznikla takzvaná odložená kupní síla. Dlouhodobé zkušenosti říkají, že až třetina takto ušetřených peněz se utratí za letní dovolenou. Ukazují to už předprodeje, kdy některé cestovky vyprodaly i přes polovinu svých letních kapacit.