Autoservisy nestíhají. Chybějí náhradní díly, zakázky se kupí, všechno zdražuje

Inflace drtí autoservisy. Zdražují, opravy zaberou i měsíce.

Inflace drtí autoservisy. Zdražují, opravy zaberou i měsíce. Zdroj: ŠKODA AUTO a.s.

Inflace. Zdražuje se nejvíce za posledních 13 let
Zdražení v autoservisech se může pohybovat od deseti procent výše.
Čekací lhůty činí i několik měsíců.
Část zákazníků se může uchylovat k nákupu neoriginálních dílů.
Rychlou nápravu nepříjemné situace čekat nelze.
6
Fotogalerie

Mix zpřetrhaných dodavatelských řetězců, vážného nedostatku dílů i rostoucí inflace výrazně mění nabídku tuzemských autoservisů. V krajních případech si zákazníci na úkon, který dříve zabral týden či dva, počkají i několik měsíců. Za některé díly a služby zaplatí až o desetitisíce korun více oproti předpandemickému normálu. Krize autoprůmyslu zároveň zvyšuje náklady obchodníků, kteří kompenzují „nepojízdné“ zákazníky.

„Autoservisy zahltila odložená poptávka v kombinaci s problémovým zásobováním díly především z Asie. Čekací lhůty u mnoha výrobců se výrazně prodloužily,“ uvádí tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Za normálních okolností čekali zákazníci na běžné opravy jeden, nanejvýš dva týdny. „Dnes zaberou i několik měsíců hlavně kvůli nedostatku materiálů,“ dodává mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota. Stejně jako mnohá jiná odvětví by servisy potřebovaly více ocele, plechů, laků, pryží či pneumatik.

Nejtvrději naráží na novou realitu zákazníci, kteří čekají na díly dovážené z mimoevropských závodů, obvykle z Číny, Japonska, Jižní Koreje či z Turecka. „Potíže mohou mít ale i zákazníci automobilek vyrábějících v Evropě, protože i ty v některých případech závisejí na nedostatkových dodávkách z Asie,“ dodává Sirota.

Potíže hlásí například české zastoupení jihokorejské automobilky Kia. Autorizovaná síť se potýká s delšími lhůtami na opravy. Radí proto rezervovat termín s předstihem, a to zejména v následujícím období, kdy budou motoristé přezouvat na zimní pneumatiky.

Video placeholde
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa? • Videohub

„Naše náklady na kompenzace zákazníkům jsou letos zhruba dvojnásobné než v předchozích letech,“ říká mluvčí českého zastoupení automobilky Kia Kateřina Vaňková Jouglíčková. Nepojízdní zákazníci dostávají náhradní vůz z vyšší kategorie, než se kterým jezdí: například místo modelu Ceed obdrží model Sorento.

Inflace drtí autoservisy. Zdražují, opravy zaberou i měsíce.Inflace drtí autoservisy. Zdražují, opravy zaberou i měsíce.|ŠKODA AUTO a.s.

„Škody na celém trhu, tedy nejen u servisů, pojišťoven, ale i přímo u zákazníků se podle našich odhadů budou pohybovat o řád až dva výše oproti našim nákladům. V jejich případě se jedná i o související škody způsobené například nemožností dokončení, a tím i fakturace opravy nebo blokování pracovního místa,“ dodává Jouglíčková. Největší nedostatek dílů se projevuje u nejrůznějších typů filtrů, ale scházejí třeba i střešní nosiče.

Drobné potíže přiznává i automobilka Škoda Auto, v jejíž síti 228 autorizovaných servisů může docházet ke zpoždění dodatečné instalace tažných zařízení, a to až o několik týdnů. „Výjimečné“ zpoždění dodávek připouští i kolínská Toyota.

Neradostnou situaci umocňuje zrychlující zdražování napříč servisy. Pohybuje se od deseti procent výše, shodují se Sirota s Pokorným. K důvodům řadí nedostatek dílů i všudypřítomnou inflaci.

„I kvůli nedostatku čipů je na trhu nedostatek nových aut, která zdražují. Roste tak poptávka po rovněž zdražujících ojetinách. Majitelé ojetin navštěvují servisy mnohem častěji, což umocňuje tlak na poptávku potažmo ceny dílů, jichž je také nedostatek,“ vysvětluje Pokorný. Například filtry pevných částic či katalyzátory prodražuje růst cen vzácných kovů, tvrdí Pokorný.

Rychlé nápravy se motoristé nedočkají. Kromě zmíněných potíží dlouhodobého charakteru ji znemožňuje personální nouze. „Mechaniků, klempířů či lakýrníků je málo. Když se vyučí, nechtějí to dělat. Objednací termíny u aut po nehodě máme na dva měsíce dopředu stejně jako každý značkový servis Škody v Brně,“ podotýká Lukáš Robíšek z autorizovaného servisu značek Škoda a Volkswagen Autonova Brno.

Nepřívětivá situace nahrává obchodníkům s neoriginálními díly a součástkami. „Může to být jediné řešení. Někteří čekatelé na díly jsou nuceni hledat i na likvidačních skládkách automobilů,“ uzavírá Sirota.

Důsledky krize vnímají i pojišťovny. Mnohem častější nedostatky dílů a s tím spojené financování náhradních vozidel řeší například pojišťovna Allianz.

V rámci havarijního pojištění mají klienti zpravidla nárok na náhradní vozidlo po dobu opravy, maximálně však po dobu omezenou smluvními podmínkami. Jestliže oprava překročí tuto maximální dobu, náklady na náhradní vozidlo jdou k tíži klientů. Pokud jsou zvýšeny neúměrným čekáním na dodávku náhradního dílu, řada opravců se náklady snaží kompenzovat slevou nebo bezplatnou zápůjčkou náhradního vozidla.

V případě povinného ručení má klient nárok na odpovídající náhradní vozidlo po celou dobu opravy, pakliže poškozené vozidlo již před nehodou pravidelně využíval. Pokud ale poškození nebrání provozu vozidla, je nutné nejdříve ověřit kapacitní možnosti servisu a vozidlo předat k opravě až ve chvíli, kdy jsou náhradní díly k dispozici. Nárok na náhradní vozidlo vzniká pouze po dobu nezbytně nutnou, což je obvyklá doba opravy v daném místě a čase. Prodloužení této doby předčasným odevzdáním vozidla k opravě, které ještě mohlo být běžně provozováno, by znamenalo neúčelné zvyšování těchto nákladů.