Black Friday: svět zase ovládla nákupní horečka

Video placeholde
Dlouhé fronty, rvačky o zboží - tak vypadá Černý pátek ve světě. Jak to dopadne u nás?
Některé obchody drží tradici a na Černý pátek se teprve chystají
Průběh Černého pátku
Průběh Černého pátku
Průběh Černého pátku
9
Fotogalerie

Tak jako každý rok lidé dnes opět v mnoha koutech světa míří kvůli příslibu nízkých cen do nákupních center a obchodů. Černý pátek, nebo také Black Friday, který následuje po americkém Dni díkůvzdání, je totiž ve znamení slev a tudíž i nákupní horečky.

Černý pátek připadá na čtvrtý pátek v listopadu, svou tradici má již od třicátých let minulého století. V průběhu desetiletí se dostával mezi nejrušnější dny v obchodech, pravidelně soupeřil především s předvánočními víkendy. Od začátku 21. století si v USA drží pozici dne s největšími maloobchodními tržbami. Díky velké oblibě Black Friday převzali také prodejci po celém světě, především v Evropě.

Podle statistik se během posledních pěti let vydalo nakupovat během Černého pátku každoročně minimálně sto milionů Američanů, ačkoliv za poslední roky má toto číslo lehce klesavou tendenci.

V roce 2014 se v USA prodalo zboží v hodnotě 50,9 miliard amerických dolarů, tedy přibližně 1,3 bilionu korun. Prodeje však dosahovaly i vyšších hodnot, před čtyřmi lety celkový objem atakoval šedesát miliard amerických dolarů. Za pokles podle analytiků může údajně menší ochota Američanů utrácet tolik peněz za spotřební zboží.

Zatímco kamenné prodejny se na Černý pátek potýkají s mírným odlivem zákazníků, internetovým obchodům zisky rostou. Navazují tak na současný trend, podle kterého se tento měsíc ve Spojených státech po internetu prodalo zboží v hodnotě 27,2 miliard dolarů, což znamená meziroční nárůst více než 3,5 procenta.

Podle portálu techcrunch.com během letošního Dne díkůvzdání vzrostly prodeje proti minulému roku o 13,6 procenta. Podle předpokladů překonaly zisky online obchodů za tento jediný den dvě miliardy dolarů. Obrovský nárůst je především v prodejích na mobilních platformách. Zákazníci internetové obchody navštěvovali v 54 procentech případů, ačkoliv někteří pro dokončení obchodu stále zapínají stolní počítače.

Podle statistik Adobe větší nákupy realizují vlastníci mobilů s operačním systémem iOS, v průměru je jejich objednávka o 55 procent vyšší, než u majitelů mobilu s Androidem. Největší zájem je letos o tablety Apple iPad nebo 4k televize od korejské společnosti Samsung. Skokově rostly také prodeje zboží pro domácí mazlíčky, méně se letos daří počítačový hrám a šperkům.

Český trend

Americký trend následují také čeští prodejci, hlavně e-shopy. Například Mall.cz chce během týdenní slevové akce prodat až 40 tisíc kusů zboží, tedy o třináct tisíc více, než loni. V první dny akce obchod nabízel jen vybrané produkty, dnešním dnem celá akce vrcholí. O den déle probíhá Černý pátek na CZC.CZ, kde slevy začaly již v neděli. „Akční nabídka Black Friday minulý rok přilákala na web až trojnásobný počet návštěvníků oproti průměru za celý rok. Předčí přitom i návštěvnost v předvánočních špičkách,“ uvedl Michal Gabriel z CZC.CZ.

Pozadu nezůstává ani největší český internetový obchodník, Alza.cz. Jeho akce potrvá dokonce deset dní, celkem chce prodat až 88 tisíc kusů zboží, tedy dvojnásobek toho, co e-shop prodal v loňském roce.