„Meziroční růst tržeb osciluje již několik měsíců kolem nulových hodnot a plně odráží obavy spotřebitelů z dalšího ekonomického vývoje Česka. Nepříliš dobrá situace na pracovním trhu, pokles reálných mezd u velké části obyvatel a obavy z budoucnost nutí české domácnosti k větší šetrnosti,“ konstatoval analytik firmy Akcenta Miroslav Novák.
Po očištění o vliv počtu pracovních dní maloobchod včetně prodeje a oprav motorových vozidel meziročně vzrostl o 0,8 procenta. Letošní červen byl o jeden pracovní den kratší než loňský.
Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy automobilů se zvýšily meziročně o 2,7 procenta. Neočištěné tržby naopak klesly o 0,4 procenta vlivem snížení tržeb za opravy o čtyři procenta. Prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů vzrostl o nepatrné dvě desetiny procenta.
Tržby za potraviny bez započtení vlivu počtu pracovních dnů se snížily meziročně o 1,4 procenta. „Klesají již čtrnáctý měsíc v kuse a zdá se, že pořád nenašly své dno,“ konstatoval analytik. Podobný trend se projevuje i u prodeje pohonných hmot, které oslabily o 3,4 procenta.
Jedinou oblastí, která si drží růstový trend, je prodej přes internet. Ten za červen posílil o 7,7 procenta, což z něj dělá nejdynamičtěji rostoucí oblast maloobchodu. Tržby zde neklesly od října 2009. „Pro Čechy jsou on-line nákupy stále zajímavější. Pořídit tímto způsobem elektroniku nebo dovolené je už samozřejmost, nově se přidávají i méně obvyklé druhy zboží, jako jsou potraviny,“ doplnil Kozub.