Češi loni utratili za hračky skoro pět miliard korun
Tři čtvrtiny prodeje hraček tvoří zboží z dovozu, především z Asie. Uvedl to místopředseda Sdružení pro hračku a hru Jiří Šťastný.
Lidé kupují v poslední době spíše levnější hračky, počet prodaných kusů se loni meziročně zvýšil rychleji než tržby. „Jednoznačným trendem je ústup zájmu o klasické hračky a zvýšený zájem o hračky elektronické, chytré telefony, hrací konzole, počítače a elektroniku,“ uvedl Šťastný. Podle něj také dochází k poklesu zájmu o modelařinu, kvůli její časové a technické náročnosti.
Reklama děti silně ovlivňuje
Děti jsou podle marketingové manažerky obchodů Sparkys Kateřiny Richterové velmi ovlivněny televizní reklamou a seriály. „Pokud v televizi běží například Bakugan, prodeje stoupají raketově a takto to platí i u dalších položek. Dále jsou tu velmi masivní televizní reklamy. Samozřejmě dítě touží vždy po pravé hračce z televizní reklamy a kopie pro ně nemají váhu,“ řekla Richterová.
Nejprodávanější současnou hračkou v obchodech Sparkys je Ogo set s míčkem - dva disky a míček se kterými jde hrát volejbal, baseball, frisbee nebo tenis. Největším trendem byl a stále ještě je sběratelský hit Hnusáci lepáci - jde o 24 různých hnusáků s českými „bláznivými“ jmény, v minulém roce byla na trhu první série a letos na jaře se objevila druhá.
„Samozřejmě se na trhu stále drží oblíbené značky - Lego, Barbie, Hot Wheels, Play-Doh, Smoby, Chicco, Woody, Nici a mnoho dalších,“ dodala Richterová.
V letních měsících patří mezi nejprodávanější také sportovní, nafukovací a plovací hračky, trampolíny, vozítka a společenské hry. Největší „žně“ však čekají na hračkáře až koncem roku, kdy se v předvánočním období prodají dvě třetiny produkce.
Tuzemští výrobci hraček se na prodeji podílejí zhruba z jedné čtvrtiny. Struktura sortimentu českých hraček se příliš nemění, jde hlavně o hračky dřevěné, textilní, plyšové, loutky a maňásci. Čeští producenti jsou úspěšní i například ve výrobě miniatur autíček, společenských her, hlavolamů, dětských vozítek a také herních objektů pro venkovní dětská hřiště. Vzniká tu také řada modelů a modelářských potřeb. Přes 70 procent této produkce se vyváží.
Řadě menších tuzemských výrobců hraček se příliš nedaří. Například rodinné firmě Hračky Melichárek, která v Lysé nad Labem vyrábí od roku 1993 dřevěné hračky, klesl za posledních pět let odbyt u českých zákazníků až o 50 procent. Společnost se kvůli malým objemům výroby neudržela v obchodních řetězcích, přestože se hračky prodávaly dobře. Tržby klesají i benešovskému výrobci hlavolamů a hraček, společnosti Eltsen.
Zájem o dřevěné hračky z firmy Detoa Albrechtice v posledních letech na českém trhu naopak výrazně roste. Zatímco v minulosti známá jizerskohorská firma hračky hlavně vyvážela, loni skončilo zhruba 30 procent produkce na tuzemském trhu. Podle firmy totiž české maminky, v záplavě asijské produkce, dávají větší pozor na to, co kupují svým dětem. Z motivů hraček jasně vede Krteček.
Merkur |
Parní stroj od Merkuru
Výrobce slavné stavebnice Merkur nezůstává jen u klasické kovové stavebnice a po úspěchu s výrobou vláčků se zaměřuje na produkci robotických stavebnic a učebních pomůcek. Právě díky novým produktům se firmě Merkur Toys z Police nad Metují daří i v době hospodářské recese zvyšovat obrat.
Igráček na veletrhu v Moskvě
Igráčci na veletrhu v Moskvě
Na trh v nejbližší době zamíří i novinky. Během září se v hračkářstvích objeví populární figurky Igráčků v designu a barvách světoznámé kreslené postavičky . Výrobce, jímž je společnost Efko-karton z Nového Veselí na Žďársku, se stal licenčním partnerem vlastníka licence Hello Kitty nadnárodní společnosti Sanrio.