Češi na Black Friday slyší, obchodníci ale více sázejí na Mikuláše a Vánoce
Svátek slev původem z USA Black Friday (Černý pátek) má v Česku už téměř desetiletou tradici. Američané ho slaví 29. listopadu, v tuzemsku se ale toto označení postupně rozšířilo na všechny větší reklamní akce zaměřené na slevy. Prodejci v Česku Black Friday zavádějí už i na jaře nebo v létě, upozorňují odborníci.
„Událost zpravidla není vázaná jen na jeden konkrétní den, ale možnost zakoupit zboží ve výrazných slevách nechávají obchodníci svým zákazníkům klidně i týden až dva,“ vysvětluje manažer nákupního rádce Zboží.cz Jan Kriegel. Obecně lze podle něj dnes akci chápat spíš jako událost, v jejímž rámci se prodejci zaměřují na masivní prodej prvních vánočních dárků.
Supermarkety a hypermarkety tento „nákupní svátek“ doslova ignorují, přibližuje analytik vývoje retailových cen serveru Kupi.cz Petr Miklík. „Místo Black Friday obchodníci pracují hlavně s tématy Mikuláše, vánočních dárků, vánočního a silvestrovského pohoštění a oslav konce roku," říká.
Tento trend je podle Miklíka několik let stále stejný. „Pokud se v letáku už téma objeví, je zpravidla zaměřené hlavně na nepotravinové zboží, oblečení a hračky. Výše slevy se pak pohybuje okolo 20 procent,“ vysvětluje.
Ve slevách vede elektronika. „Na akce upozorňují všichni prodejci zpravidla na celých úvodních stranách letáků,“ říká Miklík. „Roste zájem o televizory i set-top-boxy, o které je na Zboží.cz v poslední době velká poptávka. Ta souvisí s přechodem televizního vysílání na DVB-T2. Nabídka levnějších set-top-boxů u prodejců v rámci Black Friday je ale vzhledem k enormnímu zájmu omezená,“ popisuje Kriegel.
Celkový zájem o nákupy se v období akcí nazvaných Black Friday a povánočních slev na Zboží.cz zvyšuje o 25 procent.