Češi stále více reklamují zboží. Povědomí o právech ale nemají, říká průzkum

vracení zboží

vracení zboží Zdroj: Profimedia

Nějaké zboží nebo službu za poslední rok reklamovalo 55 procent Čechů. Před dvěma lety to bylo 47 procent. Lidé ale stále přesně nevědí, s jakými doklady mohou reklamaci uplatnit. Například bankovní výpis se záznamem o platbě kartou by při reklamaci využil pouze každý druhý, vyplývá z průzkumu agentury STEM/MARK pro Air Bank. Povědomí o spotřebitelských právech je tak mezi lidmi zhruba stejné jako při dotazování před dvěma lety.

"Jako doklad při reklamaci nemusí sloužit jen papírová účtenka, koupě se dá prokázat i originálním obalem, specifičností zboží, které nikdo jiný neprodává, fotkou účtenky a dokonce někdy i svědeckou výpovědí. Nejjednodušší je ale platit za zboží platební kartou. Klient totiž koupi zboží, které reklamuje, může doložit také bankovním výpisem, kde je uveden název obchodníka, datum nákupu a částka, kterou zaplatil," uvedla Iva Haiderová z právního oddělení Air Bank.

Nejvíce Čechů v průzkumu správně odpovědělo, že reklamovat mohou s originální papírovou účtenkou a fakturou (98 procent) nebo s elektronickou účtenkou a fakturou (89 procent). Papírovou kopii účtenky se nebojí použít šest lidí z deseti, výpis z bankovního účtu pak každý druhý. Na 48 procent lidí ví, že mohou reklamovat s elektronickou kopií papírové účtenky, například fotkou dokladu. Jen 17 procent jich správně odpovědělo, že místo účtenky mohou využít i prohlášení o nákupu.

"Znát svá spotřebitelská práva se hodí vždy, a to i o Vánocích. Může se totiž stát, že až pod vánočním stromečkem se přijde na to, že má dárek nějakou vadu. Účtenka za nákup přitom už dávno skončila v koši. Pak budou mít výhodu ti, kteří dárek platili kartou," upozornila Haiderová.

Výzkum Air Bank se uskutečnil v listopadu 2018 formou online dotazování na reprezentativním vzorku 507 respondentů ve věku 18 až 65 let.