Češi v listopadu šetřili. Předvánoční nákupy byly slabší

Vánoční nákupy

Vánoční nákupy Zdroj: ctk - Roman Vondrous

Tržby obchodníků loni v listopadu meziročně klesly o 1,8 procenta po říjnovém růstu o 2,2 procenta. Pokles byl ovlivněn nižším prodejem automobilů a spotřebního zboží.

Strach z utrácení nezlomily ani vánoční prodejní akce. Češi v listopadu omezili nákupy. Listopadové maloobchodní tržby proto meziročně klesly o 3,5 procenta. Vzhledem k tomu, že loňský listopad měl o jeden pracovní den víc, než předloňský, tak tržby meziročně očištěné o pracovní dny klesly dokonce o 5,8 procenta.

„Mohou za to auta. Prodej a opravy aut poklesly meziročně po očištění o pracovní dny o 5,8 procenta. Nákup aut lidé odkládají. Někteří čekají, až na trh přijdou nové modely. Jiní čekají, až staré modely kvůli novým výrazněji zlevní. A jiní si nemohou dovolit ani nový, ani starý model. Tato skupina se s rostoucí mírou nezaměstnanosti nepěkně rozšiřuje.
Klesá i prodej potravin. Ne že by lidé hubnuli, spíš se prodává víc potravin, které by před sto lety za potraviny pokládal asi málokdo. Maso a mléko ubývá a nahrazuje je chemie, což výrobky zlevňuje,“ uvedl k výsledkům Vladimír Pikora, hlavní ekonom Next Finance.

MaloobchodMaloobchod | CSU

Na poklesu tržeb v maloobchodě se nejvíce podílel nižší prodej potřeb převážně pro domácnost. Prodej pohonných hmot nedokázal oživit ani meziměsíční pokles jejich cen. Navíc pokračoval pokles prodeje potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách a po třinácti měsících nepřetržitého růstu mírně klesl také prodej oděvů a obuvi. Vyšší zájem projevili spotřebitelé podle statistiků jen o nákupy počítačových a komunikačních zařízení a zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby.