Česká pošta má další auta na plyn. Tendr na nákladní vozy vyhrál Agrotec

Česká pošta

Česká pošta Zdroj: profimedia.cz

Česká pošta opět podpořila ekologickou dopravu. Pořídí si 10 nákladních vozidel na stlačený zemní plyn (CNG). Vítězem výběrového řízení se mezi čtyřmi uchazeči stala společnost Agrotec. Vozidla Iveco Daily s hmotností do 12 tun dodá za 11 milionů korun včetně DPH. Pošta je dnes jediný státní podnik, který provozuje velký počet vozidel na CNG.

„Nabídka vítěze splnila veškeré naše požadavky a současně byla nejlevnější,“ řekla E15.cz k tendru mluvčí pošty Marta Selicharová. Iveca si státní podnik převezme v polovině února a nasadí je na sběrné přepravní uzly v Praze, Brně, Olomouci, Ústí nad Labem, Táboře a v Ostravě. Budou zavážet poštovním materiálem depa a pošty v rámci regionu.

V současné době bude mít Česká pošta i s novými nákladními vozy ve svém parku už přes 480 CNG vozidel. Provoz aut na zemní plyn podle Selicharové hodnotí jako bezproblémový a zaznamenala výraznou úsporu nákladů na pohonné hmoty.

Jaká je ekonomika provozu na CNG?

“Kontaktuje nás řada dalších státních podniků, institucí, ale i soukromých subjektů s dotazy na výhody pohonu na CNG. Úspora 50 procent na nákladech na palivo je rozhodně zajímavá. Dnes stojí jeden metr krychlový CNG zhruba 18 korun, přičemž tento jeden metr krychlový odpovídá jednomu litru benzinu, který ovšem stojí více než 35 korun,” vysvětlil E15.cz Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV, která poskytuje poradenství k možnostem přechodu na CNG.

Výhledově by Česká pošta mohla mít až 2900 vozidel ve variantě na CNG, závisí ovšem na hustotě plnících stanic. Optimální by samozřejmě byla CNG stanice v každém okresním městě. Aktuálně je v Česku 45 veřejných plnicích stanic a další samozřejmě budou přibývat.

„Přestože počet veřejných CNG stanic neustále roste, stále se láteří, že je jich málo. CNG vozidla ale dnes mají vždy dvě nádrže, jednu na CNG a druhou, většinou dojezdovou, na benzin, takže nikdo nemusí mít obavy, že do místa nedojede. V naší zemi jsme tak trochu s těmi čerpacími stanicemi rozmazleni, protože ČR má nejvíce čerpacích stanic na obyvatele ve střední Evropě,“ dodal Prokopec.

Obnova parku skončí za dva roky

Česká pošta provozuje celkem 5400 vozidel s průměrným stářím osm až deset let. V loňském roce se rozhodla pro CNG vozidla a na pět let získala v rámci operativního leasingu 230 dodávek Fiat Ducato na CNG a 182 vozů Fiat Doblo na CNG. Dalších 60 vozů Volkswagen Passat na CNG pořídila pro obchodní divizi. Také nakoupila 46 tahačů a těžkých nákladních vozů Iveco, z nichž některá jsou s pohonem na CNG.

V letošním roce si pošta hodlá pořídit 950 vozidel, z toho 50 velkých nákladních aut. Do konce roku 2014 hodlá pořídit v rámci masivní obnovy vozového parku zhruba tisíc automobilů ročně. Poté již počítá jen s přirozenou obnovou na úrovni 200 aut.

Státní podnik začal pro obnovu vozového parku využívat vícekolové tendry, kterým předchází výběr kvalifikovaných dodavatelů. A hodnotí je jako hodně užitečné.

Pošta předem se zájemci diskutuje o podmínkách tendrů, aby předešla jejich napadení. To eliminovalo problémy, které v minulosti nákup aut provázely. Předloni například Fiat se svým odvoláním na bezmála rok zablokoval nákup dodávek od konkurenčního Fordu.

Hlavně dobře počítat