Despacito či Hra o trůny vzbuzují i cestovní horečku. Státy na popkultuře solidně vydělávají

Despacito

Despacito Zdroj: Despacito

dům v hobbitím stylu
dům v hobbitím stylu
Lidé cestují podle míst ze známých seriálů.
4
Fotogalerie

Píseň Despacito, kterou pustil zkraje roku do světa zpěvák Luis Fonsi s rapperem Daddy Yankeem, jste už asi museli slyšet, i kdybyste vážně nechtěli. Klip k Despacitu se natáčel v hlavním městě Portorika San Juan a na youtube se před dvěma týdny stal historicky nejpřehrávanějším videem. Samotné Portoriko, odkud Fonsi pochází, začíná na písni skrze turistický ruch dobře vydělávat. Není ale jedinou zemí, která ze svých globálních fenoménů rýžuje. 

Ostrovní stát v Karibiku je momentálně sužován virem Zika a těžkou ekonomickou depresí. Úspěch Despacita na tom nemusí až tak mnoho změnit, turistický ruch v zemi ale každopádně nakopl.

Podle mluvčího služby Hotels.com Taylora Colea vzrostl meziročně počet vyhledávání Portorika v období od půlky dubna do poloviny července o 45 procent. Serveru Travel weekly k tomu Cole sdělil, že popkultura má na rozhodování o destinaci dovolené stabilně zásadní vliv.

Hra o trůny: Kdo má největší šanci obsadit Železný trůn? Těchto 10 rodin ovlivnilo boj o Západozemí. Více zde >>>

Z dat významné americké cestovní společnosti Expedia pak vyplývá, že počet návštěvníků Portorika ze Spojených států vzrostl ve druhé čtvrtině roku o 10 procent a z Mexika o 20 procent.

Ředitel agentury Puerto rico tourism go přínos Despacita rovněž potvrzuje a dodává, že Portoričané ještě budou sledovat, jak se trend projeví na prodejích a obsazenosti hotelů.


Jak dopadne Hra o trůny? Čtěte zde >>>


Láká i Hra o trůny a Hobbit

Existenci přímé souvislosti mezi populární kulturou a oblíbeností země na cestovním trhu odborníci zpochybňují. Pro jeden její příklad se vydáme do Jižní Koreje. Ta se na konci devadesátých let vydala cestou kulturního modernizování a masivní kampaně s cílem popularizace své hudební a filmové tvorby. Výsledkem byl nárůst počtu příchozích turistů mezi roky 2010 a 2015 z 8,8 milionů na 13,2.

Autorka knihy o korejském dobývání světa popkulturní cestou Euny Hong k tomu však namítá, že daleko větší vliv v něm mohla mít například korejská gastronomie. Pro Bloomberg.com dále řekla, že výše zmíněný efekt nebude u žádné země nikdy možné spolehlivě dokázat.

Jinak by možná mluvili v Dubrovníku. Do historického města na jihu Chorvatska proudí davy turistů tradičně, v poslední době ale začínají přesahovat jeho možnosti. A to do značné míry kvůli natáčení seriálu Hra o trůny, v jehož kulisách se vypravují speciální prohlídky.

V reakci na to nechalo vedení města do centra nainstalovat síť bezpečnostních kamer a s jejich pomocí počet návštěvníků reguluje.

A v neposlední řadě zmiňme Nový Zéland – kdo se při jeho návštěvě nepodívá do krajiny Pána prstenů, jako by na něm vůbec nebyl. Novozélanďané od uvedení Pána prstenů do kin zaznamenali dokonce padesátiprocentní nárůst návštěvníků.

Dokončení článku najdete na webu týdeníku Reflex >>>