Dezinfekcemi propad tržeb z restaurací nenahradíme, říká šéf likérky Fruko-Schulz | E15.cz

Dezinfekcemi propad tržeb z restaurací nenahradíme, říká šéf likérky Fruko-Schulz

Martina Patočková

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

V době zavřených restaurací sice lidé pijí více lihovin doma, ale ztrátu v gastrosegmentu tím vyrovnat nelze. Stejně tak ani výrobou dezinfekce, kterou jindřichohradecká firma Fruko-Schulz, producent Tuzemáku, na jaře rozjela. Tržby letos propadnou minimálně o patnáct procent, uvádí Josef Nejedlý, ředitel a jednatel společnosti.

Jak se vyvíjejí prodeje v gastronomii?

Celý letošní rok lze z pohledu segmentu HORECA (HOtely, REstaurace, KAvárny či CAtering – pozn. red.) hodnotit jako problematický. V menší míře jsme přímým dodavatelem gastra. Značnou část dodávek řešíme prostřednictvím smluvních velkoobchodů. Pokud porovnáme dodávky přes oba tyto distribuční kanály s uplynulými lety, vidíme pokles zhruba dvacet pět procent. Je způsoben i předzásobením velkoobchodů koncem loňského roku, protože se od 1. ledna výrazně zvedla spotřební daň na lihoviny, což vedlo k jejich zdražení o patnáct procent.

Jaký máte výpadek tržeb kvůli koronakrizi?

Po prvním čtvrtletí jsme odhadovali pokles v tržbách okolo osmi procent. S ohledem na současnou situaci a prognózu vývoje bude propad v tržbách rozhodně více než patnáct procent.

Marže v restauracích bývají obecně vyšší než v obchodních řetězcích. Dopad do zisku tedy bude větší než do tržeb?

V porovnání marží obou segmentů a konkrétních výrobků není až tak velký rozdíl. Problém je v tom, že do hotelů a restaurací se dodává celá řada výrobků převážně určených pro gastro. Mezi ně patří výrobky prémiové řady, u kterých je marže vyšší, a dopad do zisku bude tedy znatelnější.

Můžete si výpadek alespoň zčásti nahradit? Na jaře jste začali s dezinfekcí.

Vývoj nového výrobku je běh na dlouhou trať a v současné situaci i značně rizikový. Výroba a prodej dezinfekce byly zpočátku hlavně snahou pomoci v boji s koronavirem. Zisk z prodeje ale nikdy nemůže nahradit ztrátu dodávek do HORECA. Nehledě na to, že ve druhé vlně se prodej dezinfekce téměř zastavil. Propad tržeb na českém trhu částečně eliminujeme zvýšením exportu na asijské trhy.

Co a kam vyvážíte?

Zvýšili jsme export především lihovin, zejména likérů a absintu, a to hlavně do Ruska, Číny a na Tchaj-wan. 

Nejde nahradit výpadek prodejů v restauracích vyššími tržbami v obchodech?

Tržby v retailu adekvátně nenahradí zavřené restaurace a hotely. Lidé samozřejmě zvýšili spotřebu alkoholu konzumací doma, ale to se více týká vína a piva, ne lihovin. Pro zvýšení a udržení obratu se letos snažíme uvést na trh novinky. V nejbližších dnech začneme prodávat IbalGin, gin růžové barvy.

Snažíte se nějak pomáhat zavřené gastronomii?

Jsou to pouze jednotlivé případy, kdy vyjdeme odběratelům vstříc, například prodloužením doby splatnosti.

Máte údaje, kolik vašich odběratelů z řad gastra trvale zavřelo?

Mnoho restaurací a barů má určitě existenční problémy a bude muset své provozovny uzavřít. Hlavně ti, kteří jsou v nájmech. My jsme z malého města Jindřichův Hradec a tam, kam jsem chodil, zatím nikdo trvale nezavřel a doufám, že nezavře.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah