E-shopy doufají ve vánoční tržební klondajk, musejí ale zvládnout logistiku | E15.cz

E-shopy doufají ve vánoční tržební klondajk, musejí ale zvládnout logistiku

Jiří Liebreich

Na listopadové a prosincové nákupy spojené s Vánocemi obvykle připadá třetina ročního obratu elektronických obchodů, jen loni to bylo zhruba padesát miliard korun. Závěrečný sprint pandemií vyšinutého roku 2020 by měl být ještě výnosnější – pokud se však e-shopy dokážou vyrovnat s logistickou výzvou, kterou ještě nikdy nezažily.

„Očekáváme meziroční růst obratů kolem dvaceti procent,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Letos by tak obyvatelé Česka kvůli pandemii mohli do kas e-shopů přidat deset miliard navíc. Srovnávač dat Heureka jde ještě dál, neboť předpokládá růst obratu o třetinu.

Největšímu tuzemskému e-shopu Alze přihrála pandemie během jara o polovinu více nových zákazníků. Z nich každý pátý svůj první nákup alespoň jednou zopakoval. To odpovídá i datům společnosti pro správu e-shopů Shoptet, z nichž vyplývá, že od začátku pandemie přibylo e-shopům čtrnáct procent nových spotřebitelů. Zároveň se zvýšil poměr plateb kartou z 25 na 36 procent.

Loni na Vánoce Alza prodala jen během nejsilnějšího týdne mezi 9. a 16. prosincem 2,2 milionu položek v celkové hodnotě 1,5 miliardy. Letos čeká, že padne rekord.

„Poptávka je enormní, zejména po vybavení pro práci z domova a distanční výuku. Za poslední dva týdny jsme prodali více webkamer než za celý minulý rok,“ přibližuje místopředseda představenstva Alzy Petr Bena. Mezi nejžádanější zboží patří notebooky do dvaceti tisíc korun. „V tomto segmentu se však již začíná projevovat globální zvýšení poptávky i některá omezení výrobních kapacit,“ dodává.

Z dat e-shopu Mall.cz vyplývá, že více dárků nakupují ženy, které zároveň pořizují zboží s větším předstihem. „Loni jsme nabízeli 480 tisíc položek. V červnu jsme překročili metu jednoho milionu a dnes u nás zákazníci pořídí přes 1,4 milionu produktů,“ popisuje obchodní ředitel Mall Group Jakub Střeštík.

Očekává, že lidé budou nakupovat z domova více než kdy jindy, aby se vyhnuli davům v obchodech. „Proto Vánoce očekáváme velmi silné, lidé utratí meziročně o zhruba pětinu více,“ odhaduje.

Mimořádná obchodní příležitost je ale vykoupená bezprecedentně náročnou logistickou výzvou. Přibírání lidí například do skladů je ale problém, a to hlavně ve velkých městech. Brigádníky shání tři čtvrtiny, tedy tři desítky tisíc e-shopů, ale i další konkurence.

E-shopy se o brigádníky perou i se svými klíčovými partnery – doručovateli. Mimořádný zájem o tyto pracovní síly donutil Českou poštu zvýšit hodinovou odměnu ze 150 korun na 160 korun. Ke zvládnutí vánočního mumraje jí má dočasně pomoci na pět tisíc brigádníků.

„Na jaře jsme například zaměstnali herce a herečky z Hudebního divadla Karlín. V rámci předvánočního provozu rádi uvítáme další pracovníky,“ říká mluvčí pošty Ivo Vysoudil. Za uplynulý týden klienti podali na poštu o třetinu víc balíků než loni.

Přípravu e-shopů na vánoční shon komplikují i vládní nařízení, kvůli kterým musely kamenné obchody až na pár výjimek zavřít. Ty přitom spoluvytvářejí širokou výdejní síť e-shopů. Zakladatelka doručovatelské společnosti Zásilkovna Simona Kijonková to označila za svou „zhmotněnou noční můru“.

Mezi četné výjimky z nařízení sice patří výdejní místa, obchodníci se ale obávají, aby nepřišli o finanční kompenzaci vlády, budou-li z „okének“ balíčky předávat klientům. „Provoz výdejního místa neznamená, že nemůžete žádat o kompenzační bonus. Klíčové je, zda vaše podnikatelská činnost nemohla být vykonávána nad míru obvyklou,“ tvrdí Kijonková na síti LinkedIn.

Vládního nařízení naopak využily obchody Alza i Mall, když nabídly obchodníkům, že mohou zboží nabízet přes jejich on-line odbytiště. „Mohou tak dostat své zboží na internet a oslovit miliony zákazníků a získat infrastrukturu. Poskytneme jim dopravu, platební bránu či zákaznickou péči,“ popisuje ředitel programu Mallu Jakub Kováč. Za službu si Mall účtuje 290 korun měsíčně plus provizi z prodeje.

Česko patří k zemím s nejvyšším počtem e-shopů, jsou jich čtyři desítky tisíc. Trh se přitom nezdá přesycený, jak lze dovozovat z pravidelného každoročního růstu, ale i ze zájmu o založení nových obchodů.

Poptávka po novém e-odbytišti stoupla oproti normálu o více než o polovinu, vyplývá ze zjištění portálu Shoptet. O polovinu více se letos prodává domácích potřeb či potravin, naopak poptávka po cestování se smrskla na polovinu.

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!