dTest varuje: Pozor na marketingové triky e-shopů

..

.. Zdroj: Pixabay

Pozor na triky obchodníků (ilustrační foto)
2
Fotogalerie

To, že jsme doma a moc nenakupujeme, neznamená, že bychom se vyhnuli marketingovým strategiím obchodníků. Za monitorem jsme možná více náchylnější než v obchodních centrech. dTest radí, jak triky e-shopů odhalit a nenaletět.

Jak to na nás prodejci zkouší

Díky poznatkům z oborů, jako jsou psychologie či behaviorální ekonomie, vznikají komplexní nástroje ušité lidskému mozku na míru. Kromě zamotané hlavy mohou způsobit i pořádný vítr v peněžence.

Musíš koupit co nejrychleji

Jeden z nástrojů, jak nejsnadněji přimět zákazníka ke koupi, je vyvolat v něm dojem naléhavosti a rychlého rozhodnutí. „V momentě, kdy nad nákupem váháte a rozjímáte, vás máloco přinutí k rozhodnutí zboží pořídit tak prudce jako zpráva o časově omezené výhodné nabídce či pohrůžka posledního zbývajícího kusu na skladě,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Když k tomu na vás ještě začne blikat nápis, kolik zákazníků produkt nakoupilo nebo si ho právě prohlíží, je těžké odolat.

Na podobné bázi funguje i dojem exkluzivity zboží – pokud je nabídka limitovanou edicí, také nás to motivuje k rychlejšímu nákupu a ve větším množství.

Nechci slevu zadarmo

Prodejci dokáží s cenami neskutečně kouzlit. Není ale těžké si ověřit, zda nejde o slevy falešné, zkreslené umělým navyšováním původní ceny. Prodejci nás také lákají na nejrůznější dárky nebo balíčky výhod. Většinou jsme ale limitováni určitou finanční hranicí, kterou svým nákupem musíme překročit. I doprava zdarma je garantována až od určité výše nákupu.

Garance vrácení peněz

Obchodníci se mohou pokusit se nám zalíbit garancí vrácení peněz. V tuto chvíli ale nejde o žádný benefit, ale o zákon. Vždy máte při nákupu přes internet právo zboží vrátit do čtrnácti dnů bez udání důvodu. Podnikatelé navíc mají zakázáno se takto chvástat něčím, co je jejich zákonnou povinností.

„Garance nad rámec zákona jsou postavené na principu lidského odporu k riskování – snadněji se vám utrácí za zboží, za které se někdo zaručí. Uvědomte si, v kolika případech však zboží, se kterým nejste spokojení či které ztratí své funkce, skutečně vracíte a kolikrát nad tím po čase mávnete rukou,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.

Princip kotvení

Při výběru z více produktů či balíčků služeb bývá využíván zase princip kotvení – je prokázáno, že zákazníci mají tendenci volit „střední cestu“, nabídky e-shopů tedy bývají přesně ušité na míru tak, aby tím středně drahým produktem byl ten, který je zrovna potřeba prodat.

Nonstop „kamarád“

S nástupem sociálních sítí prodejci získali nový nástroj jak si získat zákazníky. Budou vám hrát přítele, který na vaše dotazy odpovídá ve dne v noci, pravidelně vám posílat nabídku, která vám je ušitá na míru a to i s milým oslovením. Dočkat se můžete i přání k narozeninám nebo motivační slevy.