Ferrari či porsche výhodně na firmu? Už ne. Prodeje se propadly, kupci se předzásobili loni

Ferrari

Ferrari Zdroj: Profimedia

S pořízením zbrusu nových aut značek typu Ferrari, Maserati, Porsche, či dokonce Rolls-Royce se obvykle pojí nejen vysoké očekávání, ale i vysoká cena. Proto drtivá většina zájemců v Česku až do konce loňského roku nakupovala „na firmu“. Mohla totiž využívat dvojici výhod: mimořádných odpisů a odpočtu DPH z kupní ceny vozu jakékoliv hodnoty. Oba způsoby, jak legálně optimalizovat daně, však s příchodem roku 2024 skončily – a s nimi i žně prodejců.

„Zrychlené“ odpisy zavedla česká vláda v době pandemie, aby pomohla firmám přežít těžké časy. Podniky si mohly odepsat majetek během pouhých dvou let namísto obvyklých pěti. A vedle toho zavedení dvoumilionového limitu na odpočet DPH – novinka, kterou do vládního konsolidačního balíčku prosadili Piráti.

Do konce loňského roku mohly podniky, které platily DPH, žádat stát o vrácení 21 procent z kupní ceny auta, ať už stálo desítky tisíc, nebo miliony. Od letoška mohou žádat o vrácení DPH pouze z prvních dvou milionů ceny pořizovaného vozu.

Méně výhodné podmínky pro kupce se už projevují v propadu poptávky, který je evidentní hlavně u značek ze segmentu luxusních vozů.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!